Belgische mode-enquête geeft inzicht in consumentengedrag sinds coronacrisis

FacebookTwitterLinkedIn

Heeft de Belgische vrouw de bakstenen winkel gemist? Of shopt ze voortaan online? Wat vindt ze belangrijk bij de aankoop van een nieuw kledingstuk? Heeft Belgische mode een streepje voor? En is duurzaamheid een argument?

Roularta-merken Knack Weekend, Le Vif Weekend, Feeling, Gael, Flair (NL + FR), Libelle en Femmes d’Aujourd’hui bundelden de krachten en bevroegen hun lezers om een beter inzicht te krijgen in het Belgische modelandschap.

Tijdens de maand juni, ongeveer een maand na het heropenen van de winkels, bevroegen de deelnemende magazines hun lezers online. Ruim 3100 mensen vulden de enquête volledig in. Wat bleek? Hoewel 32% aangeeft meer Belgisch te willen kopen na deze crisis, kan één op de vijf geen enkel Belgisch merk noemen. Meer dan 57% koopt bewust duurzaam. Naast duurzaamheid is ook overconsumptie een issue en hier mist de coronacrisis zijn effect niet. 58% van de vrouwen heeft zich voorgenomen om te consuminderen en voortaan kwalitatiever te shoppen.

De Belgische vrouw blijkt ook nog altijd een uitgesproken voorkeur te hebben voor de winkelstraat. Bijna zes op de tien kopen hun kleding en schoenen uitsluitend of vooral in een fysieke winkel en de percentages zijn nog groter als het over kinderkleding, schoenen, badmode en lingerie gaat. Een ruime meerderheid doet dat bovendien in winkels in hun eigen buurt, stad of regio.

Online winkelen heeft dan weer wél zijn weg gevonden naar de jongere doelgroepen: met 73 procent doen ze dat aanzienlijk meer dan 45-plussers (46%), 55-plussers (32%) en 65-plussers (23%). Zes op de tien misten het fysiek shoppen tijdens de coronacrisis, terwijl acht op de tien inzagen dat ze zich graag laten inspireren in winkels. Belgen blijken ook soldenshoppers te zijn: maar liefst 88% van de vrouwen wil niet dat de solden worden afgeschaft. Meer dan veertig procent geeft zelfs aan te wachten tot de solden met een aankoop.

Meer info over de resultaten van de enquête vindt u hier.