Vlamingen kijken massaal naar televisie

FacebookTwitterLinkedIn

Volgens Telenet kijken we gemiddeld 15 procent meer uren televisie dan voor de lockdown. In het weekend komt dat neer op zo’n 23,8 uur tv, vergeleken met 21,3 uur in een normaal weekend in deze tijd van het jaar.

Bij gezinnen met kinderen onder 12 jaar stelt Telenet een nog grotere stijging vast. Die gezinnen kijken gemiddeld 20 procent meer uren dan in een normaal weekend. Er lijkt ook meer in gezinsverband gekeken te worden, animatiefilms en familiefilms kennen de grootste stijging in de catalogus met programma’s op aanvraag.

DPG Media, het bedrijf boven VTM en Q2, stelt dat op zondag 22 maart 4,9 miljoen Vlamingen naar televisie keken. Dat zou het hoogste cijfer in jaren zijn. Uit de CIM-cijfers blijkt dat zondag zes programma’s boven het miljoen kijkers gingen, met Het Journaal op Eén als koploper met bijna 1,6 miljoen kijkers.

Ook de platformen met video on demand doen het goed. VRT NU tekende het hoogste weekbereik sinds de opstart op. Meer dan 70 procent van de kijkers kwam meermaals terug, waar dat normaal 65 procent is. Daarnaast maakten meer mensen voor het eerst van de gratis dienst gebruik, stelt de VRT vast.

Ook VTM GO, het online videoplatform van DPG Media, meldt stijgende kijkcijfers. “De views liggen 25 procent hoger dan de dagen voor de volledige uitbraak van Corona in België.” Bij de kinderprogramma’s is er zelfs een stijging van 70 procent.