Na de Raad van Bestuur van de VRT heeft op vrijdag 18 december 2015 ook de Vlaamse Regering de nieuwe Beheersovereenkomst 2016 2020 tussen de Vlaamse Gemeenschap en de VRT goedgekeurd. Die beheersovereenkomst bepaalt het kader waarbinnen de openbare omroep de komende vijf jaar haar opdracht zal vervullen.
De VRT wordt verder uitgebouwd tot een toekomstgerichte en toonaangevende publieke omroep. Ze moet werk maken van een wendbare en efficiënte organisatie, inzetten op een digitale en innovatieve toekomst en een marktversterkende rol spelen.
- De kernopdrachten van de publieke omroep blijven dezelfde als voorheen en worden opgedeeld in zeven strategische doelstellingen. De VRT blijft een kwalitatief aanbod realiseren voor alle Vlamingen. De prioriteit in dit aanbod ligt bij informatie, cultuur en educatie. Ontspanning met een meerwaarde en sport dienen een breed publiek te bereiken en de sociale cohesie te versterken.
- De VRT behoudt alle aanbodsmerken. Eén, Canvas, Ketnet, Radio1, Radio2, Klara, MNM, Studio Brussel, VRT Nieuws (als opvolger van deredactie.be in 2016) en Sporza blijven de belangrijkste aanknopingspunten met de Vlaamse mediagebruiker. Het merk VRT wordt ingezet om het onderscheidend karakter van de publieke omroep te onderstrepen en fungeert ook als kwaliteitslabel.
- De openbare omroep speelt in op het wijzigend mediagebruik van zijn publiek en zal zijn online aanbod versterken en investeren in innovatie.
- De VRT heeft een belangrijke hefboomfunctie in de Vlaamse mediasector. Ze zal meewerken aan een versterking van het medialandschap door een ruimer aandeel van haar budget te investeren in externe producties en door meer samen te werken met andere mediaorganisaties.
- De openbare omroep moet het de komende jaren met minder overheidsmiddelen doen. Binnen het duidelijk afgesproken budgettair kader in de Beheersovereenkomst, zal de VRT een Transformatieplan voor een toekomstgerichte en wendbare organisatie opstellen.
Na de ondertekening van de beheersovereenkomst kunt u deze hier vinden.