UMA analyseert mediaruimtekosten: reclame-investeringen blijven onder algemene inflatie, kost/1000 loopt op

FacebookTwitterLinkedIn

De evolutie van de brutokosten van de reclameruimte in België is in 5 jaar met 9,1% gestegen, maar blijft onder de algemene economische inflatie van 12,4%. De kost per 1000 contacten kende dan weer een stijging van 15,8%.

 

Zoals elk jaar maakt de UMA (United Media Agencies), de vereniging van Belgische mediabureaus, een analyse van de evolutie van de ruimtekosten in de media. Daarvoor kunnen alleen de bruto-tarieven gebruikt worden, en kan er geen rekening worden gehouden met de strikt confidentiële, reëel betaalde ruimtekosten.

 

De analyse baseert zich op een zo volledig mogelijke typeselectie van reclamedragers of -blokken. Voor elk medium wordt de relatie tussen de evolutie van de bruto tarieven (dus zonder de kortingen) met de evolutie van de kost per duizend contacten onderzocht, berekend op de laatste bereikstudies van het CIM. De evolutie wordt weergegeven over een periode van 5 jaar, dus van 2006 tot 2011.

 

De vorige analyses stelden vast dat de inflatie over de vijfjarige periodes veel sterker steeg dan de globale prijzen voor reclameruimte in de media (10,6% tov 6,1%). In 2010 dacht men een ommekeer te zien: het stijgingspercentage van de mediakosten was dat jaar immers hoger dan de inflatie (3,1% tov 2,2%). De stijging kwam er voornamelijk onder druk van de kosten van televisie, maar ook door de continue stijging van de tarieven van de magazinepers. Tegelijkertijd werd ook vastgesteld dat over de hele periode de evolutie van de kost per duizend contacten – dus de globale verhouding tussen het bereik en het tarief – bijna volledig gelijk liep met de inflatie (+10% in 5 jaar).

 

De trend van 2010 heeft zich in 2011 nog versterkt. Hierdoor overstijgt de vijfjarige groei van de bruto ruimtekosten de economische inflatie, zowel in bruto waarde van de tarieven als in kost per duizend contacten.

 

Deze evolutie is, net zoals in 2010, voornamelijk te wijten aan de televisie, vooral in het Noorden van het land, en ook aan de magazinepers. Nochtans heeft deze laatste erover gewaakt dat er een zekere stabiliteit in de tarieven werd gerespecteerd ten aanzien van 2010.

 

Spreiding van de reclame-investeringen per medium in % (bron MDB):

Spreiding van de reclame-investeringen per medium in % (bron MDB)

Het volledige rapport is toegankelijk op de website van de vereniging: www.uma.be.