Trooper is Belgium’s New Brand of the Year 2018

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn

Trooper gaat dit jaar met de titel van Belgium’s New Brand of the Year aan de haal, de award die de Belgian Association of Marketing (BAM) voor de 4de keer organiseerde in samenwerking met De Tijd en L’Echo. 5 merken werden weerhouden voor de finale, zij presenteerden eind november hun case voor de jury en de winnaar werd bekendgemaakt tijdens het BAM Marketing Congress.

Trooper werd opgestart in 2016 en is een online shop platform, maar vooral ook een netwerk van verenigingen. Het concept van Trooper is duidelijk: wanneer consumenten een online aankoop verrichten, vloeit gemiddeld 5% van het aankoopbedrag terug naar een vereniging die de consumenten zelf kunnen kiezen. In relatief korte tijd werd een netwerk van meer dan 3.000 verenigingen opgebouwd, evenals samenwerking met 240 e-shops. Het netwerk wordt eveneens actief ingezet om Trooper te promoten en te verbeteren. Er werd dan ook een manier gevonden om twee werelden die ogenschijnlijk heel ver van elkaar liggen, vrijwilligerswerk en e-commerce, wederzijds te versterken met digitale marketingtechnieken.

Zonder grote budgetten, maar met de kracht van een geëngageerde community, slaagt Trooper erin om hun bedrijf snel op te schalen en duizenden verenigingen van extra fondsen te voorzien. Elisabet Lamote en Jan Dejonghe hebben met strategisch en toekomstgericht denkwerk, naast vele tactische initiatieven die het merk op de kaart zetten, indruk gemaakt op de jury die onder leiding stond van Patrick De Pelsmacker, hoogleraar marketing aan de Universiteit Antwerpen. Trooper werd als winnaar verkozen op basis van een publieksstemming (30% van de stemmen) samen met de keuze van de jury (70%). Zowel bij de jury als bij het publiek kwam Trooper als eerste uit de bus.

De andere finalisten waren:

Drivity
Drivity werd gelanceerd in 2016 en is een aanbieder van een concept waarbij telematica (of hardware) en software worden gebruikt om het rijgedrag van chauffeurs van interne transportmiddelen in kaart te brengen.

Gemini
Gemini werd gelanceerd in 2013 en richt zich exclusief naar een mannelijk publiek. Gemini produceert “Handmade in Belgium” armbanden en covers voor iPhones/iPads uit natuursteen.

Manhattn’s
Manhattn’s experience werd opgestart in 2014. Bij Manhattn’s gaat het niet enkel over burgers maar over een uitstap naar Manhattan – New York.

Wooclap
Wooclap werd gelanceerd in 2015 en verovert zeer snel hogescholen en universiteiten. Op een innovatieve wijze wordt de interactie met de studenten tijdens de lessen gestimuleerd.