Studie Deloitte berekent redding Belgische eventsector op 777 miljoen EUR

FacebookTwitterLinkedIn

Brede eventsector vraagt regeringen bijkomende steun om 2021 te halen en 29.020 directe banen te redden, exclusief uitzendkrachten, flexi-jobs en studenten die inherent zijn aan de sector.

Sinds 13 maart wordt de Belgische evenementensector zwaar getroffen door de veiligheids- en gezondheidmaatregelen die de overheid heeft opgelegd om de COVID-19 pandemie te bestrijden. De sector werd als één van de eerste midden maart volledig stopgezet, en is nog steeds niet ten volle kunnen heropstarten.

Olivier Trop, Managing Partner van The Oval Office: “Aan het begin van de zomer werd het Covid Event Risk Model (CERM) gelanceerd, dat moet toelaten om veilig events te organiseren. Uiteindelijk is het niet werkbaar gebleken om echt events te organiseren doordat het aantal toegelaten bezoekers beperkt werd.

Met een beperking van 200 mensen indoor en 400 outdoor is de vrees van de sector bewaarheid geworden: een heropstart zal ten vroegste in 2021 kunnen. De eventsector was voor de pandemie financieel gezond en had de hoop om ‘al werkend’ uit deze ongekende crisis te geraken. Gezien het gebrek aan werkbaar perspectief heeft Deloitte – op vraag van de brede eventsector vertegenwoordigd door de Confederation Events – een impactstudie gemaakt die aangeeft dat er 777 Miljoen Euro dit jaar nodig zal zijn om de activiteiten in de toekomst verder te kunnen zetten.

Bruno Schaubroeck, woordvoerder van de Belgische Eventfederatie: “Onze 9/11 is begonnen 6 maand geleden, toen we als eerste stilgelegd werden als sector“. Hij voegt toe: “Na 9/11, na de crisis en na de bomaanslagen zijn we daar altijd heel dynamisch mee omgegaan en heeft onze sector zich aangepast: evenementen zijn kunnen doorgaan mits aanpassingen.” De huidige situatie, waarin alles stilgelegd werd, is echter ongezien, zo gaat hij verder. “Als het human capital uit de bedrijven gaat stromen omdat ze al 6 maanden geen werk hebben, dan is dat een grote zorg.

Eventsector het hele jaar 2020 in lockdown

Dankzij de verschillende economische steunmaatregelen van de federale en regionale regeringen (bvb. economische werkloosheid, overbruggingsrecht, …) hebben de meeste bedrijven uit de evenementensector de eerste maanden van de lockdownperiode kunnen overbruggen.

Emile de Cartier, voorzitter Confederation Events: “Met de tweede golf, de aangescherpte sanitaire maatregelen en het uitblijven van perspectief wordt onze sector de facto geconfronteerd met een langdurige lockdown. Door de onzekere evolutie van het virus zal de evenementensector pas in 2021 kunnen herstellen”.

De sector wordt geconfronteerd met een drastische omzetdaling door de opschorting van de activiteiten gedurende nu reeds een half jaar, terwijl de meeste bedrijven nog hoge overheadkosten dragen. Hoewel we als sector op zoek gaan naar creatieve en innovatieve mogelijkheden om veilige en gezonde live evenementen te organiseren, maakt de maximale opkomstmaatregel het economisch onmogelijk om te opereren. De economische levensvatbaarheid van onze bedrijven zal pas gegarandeerd zijn als evenementen voor een groter publiek kunnen worden georganiseerd.

We waarderen de inspanningen van de verschillende regeringen om de sector te ondersteunen. Door de maatregelen en het gevolgde beleid hebben de meeste bedrijven het tot vandaag kunnen trekken maar in de huidige context zijn aanvullende steunmaatregelen nodig om de sector te helpen deze pandemie te overleven. Om het nodige bedrag zo precies mogelijk te bepalen deed Confederation Events beroep op het consultancybureau Deloitte.”

Wereldtop riskeert verdwijning zonder bijkomende steun

Na een marktbepaling van de sector identificeerde Deloitte in totaal 2.274 bedrijven, actief in de volgende subsectoren: organisatoren, locaties, technische leveranciers (podia, geluid, video, belichting, ..), niet-technische leveranciers (meubilair, bloemen en planten, …), catering, artiesten, freelancers, eventbureaus en people bedrijven (hostessen, bediening, stage hands,…). Deze 2.274 bedrijven vertegenwoordigen een geschatte omzet van 5,8 miljard EUR met een direct totaal personeelsbestand van 29.020 VTE’s, exclusief freelancers, uitzendkrachten, flexi-jobs en studenten die inherent zijn aan de sector.

Sam Sluismans, Partner Deloitte: “In tijden van inactiviteit wordt de eventsector geconfronteerd met doorlopende overheadkosten. Het geconsolideerde bedrag van de lopende vaste kosten (gebouwen, afschrijvingen, interesten, RSZ, …), voor de periode maart tot december 2020 wordt geraamd op 1,3 miljard EUR.

De sector kampt momenteel met liquiditeitsproblemen. Het kasdeficit na de mogelijke cash-inbreng ten gevolge de carry back-regeling en tegemoetkoming in afbetaling van financiële kosten (interesten) wordt geraamd op 777 miljoen EUR. Dit cashtekort van 777 miljoen EUR is nodig om ervoor te zorgen dat financieel stabiele evenementenbedrijven vóór COVID-19 hun activiteiten in de toekomst kunnen voortzetten.

Frédéric François, vertegenwoordiger van de Belgische Eventfederaties, schetste de internationale scope van de mogelijke impact op de Belgische eventsector. Enkele voorbeelden: in Frankrijk zijn bijeenkomsten tot 5.000 personen mogelijk, in Nederland worden de vaste kosten van de eventsector gedekt tot 2021 en in Duitsland zullen 80% van die vaste kosten gedekt worden. “Allemaal elementen die ervoor zullen zorgen dat we minder concurrentieel zijn met landen als Duitsland, Frankrijk en Nederland. Organisatoren van events als Tomorrowland kunnen besluiten dat de buurlanden geschikter zijn, en zich daar vervolgens gaan lokaliseren.