BAM, de Belgian Association of Marketing, organiseerde in samenwerking met De Tijd en L’Echo voor de 3de keer de award Belgium’s New Brand of the Year. Na het bestuderen van 35 kandidaturen werden 5 merken door de jury weerhouden: Foodbag, POM, Saroléa, Simon à Soif en Spott (zie ons artikel van 13/11). De geselecteerde kandidaten hebben eind november hun case voor de jury gepresenteerd. De laureaat werd verkozen op basis van een publiekstemming (30%) in combinatie met de keuze van de jury (70%).
Tijdens het BAM Marketing Congress op 8 december 2017 in Brussels Expo werd Spott als winnaar bekendgemaakt. Met contextuele e-commerce creëert Spott een unieke belevingservaring tijdens het bekijken van bijvoorbeeld tv-programma’s, door on-the-spot productinfo te verkrijgen en die ook direct te kunnen aanschaffen.
Het is de eerste keer dat een puur digitaal merk de award wint. Dit jaar was er ook een mooi evenwicht tussen ‘tastbare’ producten en diensten en digitale apps zoals Spott. Spott maakte indruk op de jury door de combinatie van krachtige technologie; het inspelen op een behoefte bij consumenten, mediabedrijven, adverteerders en retailers; en de duidelijke visie op de toekomst van advertising en e-commerce.
Ook op het vlak van cijfers zijn de resultaten indrukwekkend voor een app die pas vorig jaar gelanceerd werd. 170.000 downloads en een database van producten die duizend keer groter is dan die van Zalando. De contracten met Medialaan en RTL en de interesse vanuit Hollywood tonen verder aan dat deze Belgische start-up internationale erkenning geniet. Dat wordt bevestigd door de internationale media-aandacht en de verschillende awards die het bedrijf al heeft gewonnen.
Spott is niet alleen een voorbeeld van goede marketing, het is ook een bedrijf dat potentieel heeft om het marketingvak te veranderen.