Sir Martin Sorrell vertrekt bij WPP

FacebookTwitterLinkedIn

Sir Martin Sorrell vertrekt bij WPP, het einde van een tijdperk volgens Mark Sweney van The Guardian. Sorrell besteedde meer dan 30 jaar van zijn leven aan het bouwen van een van de grootste advertising groups ter wereld. De groep, die 15 milliard pond waard is, moet nu verder zonder zijn oprichter. Dat in een tijd waar internet grootse verandering met zich mee brengt in de traditionele wereld van reclame.

“Martin changed an industry inventing a lot of what became the model for the big holding company along the way,” zegt David Jones, de vroegere global chief executive van Havas. “He was renowned for his financial acumen, but his PR skills were probably even stronger. He wasn’t widely liked but he was universally admired.”

Sorrell luidde een tijdperk in waarin enkele grote spelers de markt beheersen en kleinere agentschappen opslorpen. Hij staat dan ook gekend als een meester in het maken van deals. De opvolger van Sorrell staat een moeilijke opdracht te wachten. WPP heeft meer dan 200.000 werknemers verspreid over 400 verschillende bedrijfstakken in meer dan 3.000 kantoren in 112 landen. Daarenboven roept de toenemende advertentiekracht van Google, Facebook en andere social media heel wat vragen en uitdagingen op.

“Sorrell was relentlessly driven and competitive even at an age when most people had long since hung up their boots,” zo meent David Jones. “In the end technology caught up with him. It’s the end of an era but also maybe the beginning of the end for an industry.”

Bron: The Guardian