RTBF werkt niet mee aan intrede TF1 op Belgische advertentiemarkt

FacebookTwitterLinkedIn

De raad van bestuur van de Franstalige openbare omroep RTBF geeft gedelegeerd bestuurder Jean-Paul Philippot niet de toestemming om onderhandelingen op te starten met TF1.

De Franse zender wil een plaats veroveren op de Belgische advertentiemarkt via reclameboodschappen die voor zijn Belgische kijkers bestemd zijn, maar kan nu alvast geen beroep doen op RMB, dat instaat voor de commercialisering van de reclameruimte op de tv-zenders van de RTBF.

Na meer dan drie uur vergaderen, besliste de raad van bestuur het voorstel van Philippot niet te volgen. Het kwam tot een stemming, waarbij 7 bestuurders tegen stemden (4 PS, 2 cdH en 1 MR) en 6 anderen zich onthielden (2 PS en 4 MR).

De Franse commerciƫle zender TF1 lonkt al maanden naar de Belgische advertentiemarkt. Om voet aan de grond te krijgen en reclame en sponsoring te werven, heeft het bedrijf een reclameregie nodig. TF1 nam daarvoor onder meer contact op met RMB, de reclameregie die voornamelijk voor de RTBF werkt en ook door de RTBF is opgericht. Dat de RMB de intrede van TF1 op de Belgische markt zou faciliteren en zo het fragiele evenwicht zou verstoren dat in Franstalig Belgiƫ bestaat tussen de RTBF en RTL, lag van meet af aan moeilijk. RTL Belgium zou de grootste verliezer zijn.

Bron: Belga.