Roularta ziet omzet stijgen met 17,5% in eerste jaarhelft

FacebookTwitterLinkedIn

Na een sterk covid-geaffecteerde eerste jaarhelft vorig jaar, herpakt Roularta’s omzet zich substantieel in de eerste jaarhelft van dit jaar.

De omzet eindigt op € 141,7 miljoen, een absolute stijging van € 21,1 miljoen ten opzichte van de eerste jaarhelft vorig jaar en ongeveer in lijn met het eerste jaarhelft van 2019. De continuïteit van de activiteiten is, net zoals vorig jaar, steeds verzekerd geweest. Wel heeft de coronacrisis ook dit jaar nog invloed op de resultaten van Roularta.

Bovendien wordt de evolutie van het nieuwe Roularta van een B2B naar een B2C omgeving verder bestendigd want er wordt in de eerste jaarhelft meer omzet gegenereerd uit de lezersmarkt (€ 58,9 miljoen) dan uit reclame (€ 53,1 miljoen), waar dit in 2019 nog omgekeerd was. Toch liggen in 2021 de reclame-inkomsten € 11,9 miljoen hoger door de lockdown’s vorig jaar. De reclame-inkomsten ondervinden echter nog steeds impact door de sluiting van veel handelaars in het eerste kwartaal van 2021.

De abonnementeninkomsten zijn dit jaar gestegen met € 6,8 miljoen, na een reeds ijzersterke eerste jaarhelft in 2020, en gestegen met € 9,8 miljoen versus de eerste jaarhelft van 2019. Dit dankzij interne groei en integratie van de volledige overname van joint venture merken Plus Magazine Nederland, Plus Magazine Duitsland en Télépro sinds 1 april 2021. Andere inkomsten zijn nog geaffecteerd door covid-19 doordat evenementen en lezersreizen nog niet mogelijk zijn in de eerste jaarhelft, tenzij digitaal. De omzet van drukwerk voor derden is reeds hoger dan 2020, maar nog niet op niveau van 2019.

De digitalisering zet zich verder door de lancering van de “Mijn Magazines” App en “Mijn Magazines” online kiosk in de tweede jaarhelft. Verschillende betaalformules worden aangeboden om hybride of volledig digitaal alle magazines te lezen. Ook programmatic en native advertising zorgen o.a. voor stevige stijging van digitale reclame-inkomsten (+65% vs. vorig jaar).

EBITDA eindigt op € 22,7 miljoen vs € 5,4 miljoen vorig jaar of double digit 16,0% van omzet t.o.v. 4,5% vorig jaar. Naast de omzetstijging en lagere papierprijzen, drukt de groep haar kosten voor diensten dankzij efficiëntieprojecten en het voorlopige stelsel van tijdelijke werkloosheid.

Ook Mediafin (50% Roularta – De Tijd/L’Echo) vertoont een substantiële verhoging van zowel omzet, EBITDA als netto resultaat die hoger zijn in 2021 dan in 2020 én 2019. De reclame-inkomsten stijgen met 24% en de lezersmarkt gaat er nog verder op vooruit met een stijging van 12% ten opzichte van het recordjaar 2020.

Roularta behoudt op het einde van de eerste jaarhelft, na het uitbetalen van een dividend van € 11,7 miljoen en na de overname van Plus Magazine in Nederland en Duitsland en Télépro in België, een sterke balans met een kaspositie van bijna € 89 miljoen vs. € 91 miljoen einde 2020 en dit dankzij een sterke operationele bruto cashflow van € 20,2 miljoen versus € 3,9 miljoen in eerste
jaarhelft 2020.

De volledige persmededeling van Roularta over hun jaarresultaten kan u hier raadplegen.