Roularta Media Group publiceert cijfers 3de kwartaal, voor semester 2 geen verbetering in de omzet verwacht

FacebookTwitterLinkedIn

“De aanhoudende economische crisis drukt verder op de bestedingen in de advertentiemarkt.”

 

Roularta Media Group realiseerde in het derde kwartaal van 2012 een geconsolideerde omzet van 138,1 miljoen euro tegenover 145,9 miljoen euro in 2011. Dit betekent een daling van de omzet met 5,3%.

In de divisie Audiovisuele Media werd een daling van 7,7% genoteerd, terwijl de divisie Printed Media een daling van 4,6% liet optekenen.

 

De terugval van de omzet in het tweede kwartaal 2012 zet zich verder in het derde kwartaal. De omzet daalde van 110,6 miljoen euro in het derde kwartaal van 2011 naar 105,5 miljoen euro in het derde kwartaal van 2012, of een daling met 4,6%.

De reclameomzet uit magazines kende in het derde kwartaal een daling met gemiddeld 7,2%. De omzet uit reclame bij de Krant van West-Vlaanderen bleef quasi stabiel, terwijl de totale omzet van de gratis bladen daalde met 3,9% (met uitzondering van het lifestyle magazine Steps dat groeide met 15%).

 

Voor het eerste kende de omzet van de diverse internetsites een lichte daling (-2,7%) tegenover het derde kwartaal van vorig jaar.

De inkomsten uit de lezersmarkt (abonnementen en losse verkoop) kenden een daling met 3,6% tegenover het derde kwartaal van 2011.

De omzet uit zet- en drukwerk bleef ongeveer status quo in vergelijking met het derde kwartaal van 2011.

 

In vergelijking met het derde kwartaal van 2011 daalden de inkomsten van de divisie Audiovisuele Media van 36,4 naar 33,7 miljoen euro (of een daling met 7,7%).

De inkomsten uit publiciteit bij de tv- en radiozenders daalde in het derde kwartaal met 10%.

De omzet van de diverse inkomsten – met onder andere line extensions, sms, video-on-demand en rechten – bleef ongewijzigd in vergelijking met vorig jaar.

 

Volgens Roularta blijft de ongunstige economische toestand zorgen voor onzekerheid in de advertentiemarkt. Dit zal de cijfers van het volledige jaar beïnvloeden.