RMB lanceert ‘Super Bowl’-reclameblok

FacebookTwitterLinkedIn

Op zaterdag 12 juni starten de Rode Duivels aan hun Europees Kampioenschap, een niet te missen mediamoment dat mensen samenbrengt. RMB wil op zijn eigen manier van de partij zijn met drie exclusieve acties.: ‘Super Ballekes’, ‘Minute Pronographique’ en ‘Goal of the Day’.

De belofte? De reclameblokken aantrekkelijker maken voor de kijkers, ongeacht hun profiel. Een zwart-geel-rood accent toevoegen aan een buitengewoon, wereldwijd evenement. Huismussen, feestvierders, traditionals, humorliefhebbers, digital lovers, enz.

‘Super Ballekes’ zoals de Super Bowl, maar dan op z’n Belgisch

De Super Bowl is het meest gemediatiseerde en bekeken sportevenement in de Verenigde Staten. De tv-zenders benutten de wedstrijd om commercials te verkopen die specifiek zijn afgestemd op het evenement en er integraal deel van uitmaken. Door het ‘Super Ballekes’-reclameblok in te voeren wil RMB dat de EK-wedstrijd België-Rusland van begin tot einde een echte show wordt. Enthousiasme op z’n Amerikaans, maar op kleinere schaal.

Concreet betekent dit dat het entertainment tijdens de rust gewoon doorgaat. Het idee is om de commercials een prominente plaats te geven, door er niet te missen hoogtepunten van te maken. Voor de gelegenheid wijdt RMB het reclameblok na de eerste helft volledig aan nog niet vertoonde commercials. Qua creativiteit en format is alles mogelijk. De commercials zullen inspirerend, grappig, boeiend en origineel zijn. Een buitenkans voor de adverteerders die voordeel zullen halen uit een context met zeer hoge kijkcijfers.

BMW, Disney, Proximus, ING en Plan International België gaan als eerste merken de geschiedenis van ‘Super Ballekes’ in. Michel Lecomte, voormalig sportjournalist en hoofdredacteur sport bij de RTBF, maakt voor de gelegenheid zijn grote comeback.

Dimitri Lemmens, Head of Content & Creativity van RMB: “Alle elementen zijn aanwezig om van de ‘Super Ballekes’ een show in American style te maken, maar dan wel op z’n Belgisch. Een feestelijke uitzending waar alle Belgen al erg lang naar uitkijken en die toont dat we op onze manier willen deelnemen aan het feest door reclame centraal te plaatsen in de show. We wilden, net zoals de Amerikanen die daar zo goed in slagen, dat er tijdens en rond deze wedstrijd geen lege momenten zijn. Daarom moesten de adverteerders op ons vertrouwen met evenementwaardige commercials. En uiteindelijk hebben we onze belofte waargemaakt, want het tweede reclameblok van de rust wordt origineel, creatief en gedurfd. We kijken uit naar deze primeur, die we alvast opnieuw hebben gepland voor volgend jaar.”

Deborah Rozenberg, Branding & Communication Manager van Plan International België: “De vereniging Plan International België en onze programma’s verdienen bekendheid. Voor een NGO als de onze zijn de mogelijkheden om op televisie te verschijnen eerder beperkt. Als we onze activiteiten zichtbaar willen maken, moet onze communicatieaanpak innovatief en creatief zijn. Dat is precies wat RMB ons met zijn ‘SuperBallekes’-concept aanbood. Een voetbalmatch lang, en niet de eerste de beste, tonen we onze gloednieuwe videospot waarin het minder bekende aspect van voetbal aan bod komt, om genderstereotypering aan de kaak te stellen en gelijkwaardigheid tussen meisjes en jongens te stimuleren. Er verschijnt ook een verrassingsgast die het waard is om naar te luisteren. Zeker kijken dus op 12 juni na de eerste helft!”

Georges Pagalis, Media & Digital Performance Manager van BMW: “We wilden dit evenement niet ongemerkt voorbij laten gaan, met een spot die dit keer lokaal werd geproduceerd door ons agency TBWA. Een spot van 45 seconden, boordevol emoties en kippenvelmomenten, vlak voor het begin van de tweede helft. Verduiveld interessant dus!”

Ariane Verrier, Senior Marketing Manager Motion Pictures van Disney: “We herinneren ons allemaal nog de ‘wassssuppp’ van Budweizer of de VW-spot met de kleine Darth Vador die ‘the force’ uitprobeert op papa’s Passat… Als reclamemaker dromen we er allemaal stiekem van om ons merk ooit zo’n geweldige zichtbaarheid te geven, maar dan wel op z’n Belgisch uiteraard. Dus, bij gebrek aan een Belgische film om te promoten, pakken we op de dag van de match België-Rusland uit met een Russische spionne (n.v.d.r. film Black Widow). En hopend dat die een kassucces wordt, mikken we tegelijk ook op een overwinning van België in de match tegen Rusland.”

‘Minute Pronographique’ om te ontspannen

In samenwerking met BWIN, Maïs Gaté Production en de RTBF pakt RMB vanaf 12 juni in ‘le Mag de l’Euro’ – het EK-magazine dat telkens de match van 21 u inleidt – ook uit met 21 komische video’s van Alex Vizorek. Hij kruipt in de huid van een adviseur voor sportweddenschappen en geeft commentaar op het laatste voetbalnieuws met fake infographics, gekke peilingen, absurde statistieken, irrationele gegevens en zelfs uit de context gerukte persknipsels.

Emmanuel Pragana, Content & Creativity Manager van RMB: “Het idee van dit project leek ons voor de hand liggend, want we wilden ons richten tot alle voetbalsupporters die eigenlijk geen ‘experts’ zijn op het terrein – en ik ben één van hen. Met de humor van Alex Vizorek en de medewerking van BWIN kunnen we pre-game content en pronostieken aanbieden, op basis van het laatste nieuws dat iedereen aanspreekt. Dat was het uitgangspunt voor ‘Minute Pronographique’… want het zijn wel degelijk pronostieken en er komen heel wat graphics bij kijken! Het is een project dat gedurende de hele EK-competitie binnen een zeer strakke productietiming tot stand komt en wordt aangepast volgens het nieuws van de spelers.”

Met ‘Goal of the day’ is het feest op straat

Opdat het feest – ondanks alles – doorgaat in onze straten, is vanaf 12 juni het mooiste doelpunt van de laatst gespeelde wedstrijd te zien op de digitale schermen van Clear Channel. Een unieke samenwerking tussen RMB, de RTBF en de OOH-regie.

Voor sponsor ING is dit een garantie dat het merk tijdens het EK in zijn communicatiekanalen vernieuwend uitpakt en zijn naam linkt aan een uniek en bijzonder creatief project. Het snacking format van  6 seconden verschijnt gedurende 20 uur op de  2 m² City Play- en I-Conic-schermen van Clear Channel. Let wel op: er mogen maximaal 50 personen voor een scherm samenkomen zonder masker en social distancing.

Meer informatie over de advertentiemogelijkheden kan u vinden in onze database.