Het CIM heeft vanmorgen de nieuwe luistercijfers voor de Vlaamse radiomarkt bekendgemaakt. Deze resultaten bestrijken de periode van begin april tot begin juli.
Radio 2 staat met een marktaandeel van 31,84 procent afgetekend op nummer één. Op de tweede plaats staat Studio Brussel met een marktaandeel van 12,47 procent, op drie Qmusic met 11,08 procent, op vier MNM met 10,20 procent en op de vijfde plaats Radio 1 met 7,70 procent. Daarna volgen nog Joe met 7,26 procent, Nostalgie met 5,43 procent en Klara met 2,07 procent.
Els Van de Sijpe, radiomanager bij VRT, vat kort samen: “Radio 2 bereikt dagelijks ruim 1,3 miljoen Vlamingen, MNM blijft de grootste zender bij jongeren tussen 12 en 24, Studio Brussel blijft stabiel en Klara en Radio 1 kennen een lichte daling. De daling voor onze nieuws- en informatiezender Radio 1 is niet onlogisch, gezien de actualiteit tijdens de meetperiode dit jaar minder hectisch was dan vorig jaar vlak na de aanslagen en tijdens de Brexit en het EK voetbal”.
Iwan Reuvekamp, programmadirecteur radio bij Medialaan: “De cijfers zijn in lijn met onze verwachtingen. Fijn te zien dat Qmusic groeit en traditioneel sterk staat in de lente door onder andere de Foute Maand. Bij haar doelgroep 18-44 stijgt de zender dan ook van 18,6% marktaandeel in de vorige golf naar 20,1% nu. Onze tweede zender Joe haalt op zijn doelgroep 35-54 een marktaandeel van 11,5%”.
De analyse van IP Belgium, dat is de regie van onder andere Nostalgie Vlaanderen, vindt u hier.