Resultaten CIM Radio golf 2016-3: Joe behaalt hoogste marktaandeel ooit, Nostalgie sterk vooruit in het Zuiden

FacebookTwitterLinkedIn

Het CIM heeft op 9 februari 2017 de luistercijfers voor de radio’s (W2016-3) bekendgemaakt. Deze resultaten bestrijken de periode van 20 augustus tot en met 17 december 2016.

Noorden

Radio 2 blijft de grootste zender in Vlaanderen met een marktaandeel van 28,60 procent. Het aandeel van Studio Brussel blijft stabiel met net iets meer dan 13 procent. Qmusic, de grootste zender van Medialaan, gaat met 1,8 procentpunt achteruit tot 11,59 procent. MNM verstevigt zijn positie en komt uit op 11,21 procent. Joe zet een recordcijfer en scoort het hoogste marktaandeel ooit met 9,1% marktaandeel. Joe is daarmee de grootste groeier van alle radiozenders. Radio 1 gaat achteruit tot 8,42%. Nostalgie, de derde landelijke, commerciële zender, blijft stabiel op 5,7 pct. Klara schuift op tot net boven de 2,5%.

Het totale marktaandeel van alle VRT-netten komt op 64,06%. Dat van MEDIALAAN komt op 20,65%.

Zuiden

Radio Nostalgie is de zender die de sterkste progressie maakt in termen van algemeen marktaandeel. Met 14,2 procent marktaandeel gaat de zender 1,49 procentpunt vooruit t.o.v. de vorige wave. Het nestelt zich daardoor bij drie andere zenders nl. Radio Contact (15,11%), VivaCité (14,95%), BelRTL (14,05%). Daarachter gaan Classic21, Pure en Mint lichtjes vooruit.

Het aandeel van de RTBF-netten bedraagt 34,79%.