De laatste CIM-studie Pers toont de verdere daling van de magazinemarkt nogmaals aan. De totale meetbare verspreiding van weekbladen in Vlaanderen gaat met 1,87 procent achteruit.
Er werden het laatste jaar 7,180 miljoen weekbladen verspreid, of 136.573 exemplaren minder dan vorig jaar. In Wallonië is de daling steviger (-2,21%). Daar klokte men af op een verspreiding van 4.393.559 exemplaren. Voor heel België betekent dit een daling van 2,01% tot 11,850 miljoen exemplaren. De betaalde digitale verspreiding gaat erop vooruit, maar het CIM geeft alleen de cijfers bij de titels met een volledige historiek. Daaruit valt te concluderen dat in België er een stijging is van 31,74% tot 3.611 exemplaren.
De maandbladen kenden een zwaardere terugval. De markt kromp met 2,04% en er werden 2,746 miljoen exemplaren verspreid.
Voor de tweemaandelijkse uitgaves zijn de cijfers ook negatief. In België is er een daling van 1,11 procent te noteren tot een verspreiding van 587.239 exemplaren. Wat opvalt is dat de cijfers in Vlaanderen positief zijn: +1,04% tot 295.825 exemplaren.
Alle Nederlandstalige kranten hebben minder papieren exemplaren verkocht. Met de digitale exemplaren meegerekend, boeken De Standaard (+0,03%), De Tijd (+1,61%), Het Belang van Limburg (+1,51%), De Morgen (+1,80%) en Gazet van Antwerpen (+1,62%) vooruitgang. Het Nieuwsblad/De Gentenaar (-0,82%) en Het Laatste Nieuws/De Nieuwe Gazet (-2,93%) verliezen lezers.
Ook alle Franstalige kranten, uitgezonderd Metro FR hebben minder papieren exemplaren verkocht. Met de digitale exemplaren meegerekend, blijven ze allemaal, behalve L`Echo (+0,20%), in het rood met La Dernière Heure (-9,30%) en Le Soir (-4,66%) als zwaarste verliezers, maar de stijging in de digitale verkoop doet de globale daling afzwakken.
De nieuwe CIM-cijfers gaan over een periode van het vierde kwartaal van vorig jaar tot het derde kwartaal van dit jaar. Hieronder vindt u een overzicht van de opmerkelijkste resultaten.
U vindt hier de volledige samenvattende tabellen.