RCA en Backstage Communication lid van Finance Finest, een onafhankelijk Benelux-netwerk van experts in financiële communicatie

FacebookTwitterLinkedIn

Finance Finest is een Benelux-netwerk van PR-professionals gespecialiseerd in corporate en financiële communicatie. Vanuit gedeelde ervaringen willen de agencies RCA (België), Backstage Communication (België + Luxemburg) en Hibou (Nederland) samen inspelen op de groeiende vraag van bedrijven en organisaties naar een professionele begeleiding voor hun corporate en financiële communicatie, die vaak grensoverschrijdend is.

Elke expert bij Finance Finest heeft minstens vijftien jaar relevante ervaring met internationale projecten in M&A, crisiscommunicatie, IPO’s, mediastrategie, CSR en annual reporting. De kracht van het netwerk zit in de bundeling van expertise: de specialisten van RCA, Backstage Communication en Hibou zorgen ervoor dat elke klant op beide oren kan slapen.

Als gespecialiseerd netwerk in corporate, financiële en kapitaalmarktcommunicatie speelt Finance Finest in op de behoefte van klanten om snel en efficiënt te kunnen adviseren en communiceren. Daarbij spelen vaak andere dan louter financiële factoren mee: de verhouding werkgever-werknemer, de relatie met de verschillende stakeholders, de positie van of binnen de sector, eventuele juridische aspecten, de specifieke context, etc. Het is belangrijk om met al deze factoren rekening te houden bij het uittekenen van de communicatiestrategie. Een beursintroductie vraagt immers een andere aanpak dan een herstructurering; een overname aankondigen verloopt volgens andere regels dan een communicatie over de jaarcijfers.

“De combinatie van de drie agentschappen creëert een resultaatgerichte dienst voor klanten binnen de Benelux en laat ons tegelijk toe om kort op de bal te spelen. Onze specialisten spreken de taal van de klant en geven helder strategisch advies om de reputatie en corporate story van de klant te bewaken en uit te bouwen”, vertelt Gunther De Backer van Backstage Communication.

Communicatie cruciaal

De voorbije maanden is het meer dan ooit duidelijk geworden dat dat een goede corporate- en financiële communicatie met media en stakeholders cruciaal is voor ondernemingen. Het gaat immers al lang niet meer over het eenvoudig ‘rapporteren’ van cijfertjes. Het is strategische communicatie. In het huidige economische landschap moeten bedrijven expertise koppelen aan leiderschap en maatschappelijke relevantie. De juiste toon, transparantie en controle over de boodschap zijn essentieel voor het imago van een bedrijf en dus de perceptie die kan ontstaan.

“We kennen de lokale ins en outs van de markten waarin we werken. Daardoor kunnen we een verhaal brengen dat relevant is voor iedere markt”, zegt oprichter van Hibou Matthijs Rutten. “Die vertaalslag is cruciaal voor de credibiliteit: je kan niet hetzelfde verhaal vertellen in België én Nederland én Luxemburg.”

“Onze doorgewinterde experts zijn thuis in de financiële markt en kennen de verschillende sectoren door en door, van petrochemie over biotech en pharma tot tal van andere industrieën. Finance Finest is het levende bewijs van ons engagement om klanten vandaag communicatief door de crisis te loodsen en voor te bereiden op de wereld van morgen”, besluit partner van RCA Bruno Leyssens.

De Benelux is voor Finance Finest de eerste stap. Op termijn streeft het netwerk naar een samenwerking in heel Europa om klanten op die manier nog breder te kunnen begeleiden.