Rapportering van reclame-investeringen en agentschapscommissie: Nielsen zorgt ook in 2017 voor vergelijkbare cijfers

FacebookTwitterLinkedIn

In juni 2015 kondigde Medialaan aan om de toepassing van de agentschapscommissie af te schaffen. Nog in 2015 volgden enkele audiovisuele regies (SBS en Var) Medialaan door nieuwe tarieven te hanteren en de agentschapscommissie niet meer toe te passen vanaf 1/1/2016.

In de loop van 2016 hebben een aantal regies aangekondigd om vanaf 2017 de agentschapscommissie niet meer toe te passen en te vervangen door andere kortingen. Deze regies blijven dezelfde tarieven publiceren als voorheen.

In de markt kan er verwarring ontstaan door de mix van bruto- en nettotarieven. Voor de rapportering van de reclame-investeringen is de vergelijkbaarheid in de tijd en tussen de regies natuurlijk zeer belangrijk.

Nielsen beheert de officiële MDB pige. Zij stellen vast dat er in 2017 vier regies de agentschapscommissie afschaffen in hun brutotarieven: Medialaan, SBS, Var en JCDecaux. Dit is minder dan de helft van de totale investeringen, 37% om exact te zijn.

Daarom zet Nielsen haar aanpak van 2016 verder in 2017 en zal het de tarieven van deze vier regies herberekenen naar een vergelijkbaar “brutotarief” (+17,65%) en op die manier vergelijkbare cijfers rapporteren.