Professionals erkennen meerwaarde Effie voor job en sector

FacebookTwitterLinkedIn

Met een spontane top of mind awareness van 83% is Effie voor adverteerders, creative en media agencies dé referentie als het over effectiviteit van marketingcommunicatie gaat, zo blijkt uit recent onderzoek van iVOX (uitgevoerd in december 2016 en januari 2017) naar de merkperceptie van Effie in België.

Ruim twee op drie ondervraagde marcom professionals bevestigt dat Effie slaagt in haar opzet om effectieve marketingcommunicatie op de kaart te zetten, onder meer via de erkenning van cases met een bewezen business impact. Deze perceptie leeft quasi unaniem onder de deelnemers aan het onderzoek die ooit een Effie case indienden.

Ruim de helft van de ondervraagden bevestigt dat het winnen van een Effie Award een boost aan de carrière van de winnaars geeft. Voor bijna één op drie is het zelfs de enige award die er echt toe doet in de marketingwereld.

De bevraagde marcom professionals associëren Effie spontaan met communication effectivenes, focus op impact met bewezen resultaat en awards. Deze spontane associaties stemmen overeen met de basiselementen uit de missie van Effie. Acht op tien respondenten beschouwt de Effie organisatie als professioneel, inspirerend en relevant. Zes op tien overweegt een case in te dienen en onder wie al ooit een case indiende, zegt 80% dit opnieuw te willen doen.

Uit de studie blijkt ook dat de naamsbekendheid van Effie lager ligt bij generation Y, bij media agencies en adverteerders. De awards worden ook nog voornamelijk geassocieerd met grote merken en above-the-line campagnes. De feedback waarom een case wel of niet wint, mag volgens de ondervraagden nog uitgebreider.

Key data 2017
31/3: deadline case registration
31/5: deadline case material
28/9: Effie Effectiveness Forum & Ceremony