PrediCube, een alternatief voor gericht adverteren, met respect voor de privacy van de consument

FacebookTwitterLinkedIn

De Antwerpse spinoff PrediCube heeft privacyvriendelijke advertentietechnologie ontwikkeld ten behoeve van de uitgevers. Op basis van het geanonimiseerde surfgedrag, kan worden voorspeld welke gebruikers geïnteresseerd zijn in een bepaald product.

 

Via big data technologie wordt in massa`s gegevens gezocht naar welke webpagina`s voorspellend zijn voor interesse in de advertentie (PrediCube spreekt van dagelijkse analyses van 1 miljard datapunten). Zoeken naar dergelijke combinaties van voorspellende berichten is manueel niet te doen.

 

Op vlak van bescherming van gegevens hanteert het bedrijf drie regels. David Martens, medeoprichter van PrediCube en professor aan de Universiteit Antwerpen, vertelt daarover het volgende: “Allereerst werken wij op basis van een duidelijk cookiebeleid waarbij we enkel data bijhouden van gebruikers die cookies toelaten. Indien de internaut de cookies weigert, of later zijn of haar cookies verwijdert, wordt de persoon niet verder gemonitord. Ten tweede verzamelen wij geen persoonsgegevens, zelfs het IP-adres wordt niet opgeslagen. En hoewel een “cookie-ID” een willekeurig cijfer is, encrypteren we deze informatie, zodat in het extreme geval waarbij een hacker onze systemen zou kraken, hij niemand kan identificeren of terug vinden in onze data. Ten derde houden wij het opgeslagen surfgedrag maar 60 dagen bij, daarna worden de data automatisch en permanent gewist.“

 

PrediCube werkt voor de commercialisering samen met Pebble Media, het saleshuis van zo`n 400 grote en kleine websites in België, en er lopen gesprekken met enkele grote uitgevers in België om ook via hen deze technologie aan de adverteerders te kunnen aanbieden. Dit jaar nog hoopt PrediCube voldoende kapitaal op te halen om het aanbod uit te breiden naar de verschillende buurlanden: de onderhandelingen met enkele venture capital fondsen lopen.