Play Media wil de kijkers op het online platform GoPlay het komende jaar langer aan zich kunnen binden. Dat zegt CEO Jeroen Bronselaer. “Het bereik zit goed, maar we willen kijkers ook langer op GoPlay houden en regelmatiger laten terugkeren. Dat is onze doelstelling voor 2025.”
Play Media gaf in de marge van de voorstelling van de voorjaarsprogrammatie inkijk in het kijkvolume. Het overgrote deel daarvan situeert zich nog altijd bij de lineaire televisiekijkers en de mensen die uitgesteld kijken. Online platform GoPlay, waarvan de app sinds 2023 op de grote platformen beschikbaar is, tekent voor 6% van het totale kijkvolume.
De GoPlay-kijkers zijn gemiddeld ruim 20 jaar jonger dan de live-televisiekijkers, die gemiddeld 57 jaar oud zijn, en bijgevolg interessant voor de advertentieinkomsten. De mediagroep stelt zich in 2025 dus tot doel om het kijkvolume via GoPlay op te trekken.
“Qua bereik zit het met zowat 650.000 mensen per week al goed. Alleen komen zij voor één of twee programma’s, terwijl lineaire kijkers een hele avond blijven hangen. Voor 2025 moet dat kijkvolume van 6 procent naar boven“, zegt CEO Jeroen Bronselaer.
Play wil dat onder meer bereiken door een aangepaste marketingstrategie. Bronselaer geeft het voorbeeld van het herwerkte ‘Komen Eten‘ met bekende gastheren- en vrouwen, dat afgelopen najaar een onverhoopt succes werd. Het format leefde op sociale media, en dus heeft Play daarop ingespeeld door influencers zelf van scorebordjes te voorzien, zodat ze een eigen ‘Komen Eten’-avond konden creëren. “Zo krijg je een stroom naar je platform“, zegt Bronselaer.
Daarnaast mikt de mediagroep op meer gerichte gepersonaliseerde meldingen en aanbevelingen voor de GoPlay-kijker. “Wie naar de buitenlandse versies van ‘Real Housewives’ keek op de app, moet bijvoorbeeld een pushmelding krijgen die hen wijst op de Vlaamse versie die binnenkort te zien is“, klinkt het. Ook de integratie van GoPlay op SamsungTV, het enige grote platform dat nog ontbreekt, staat op de planning voor 2025.
Qua live programma’s doet ‘De Tafel van Gert‘ het volgens Play erg goed. De talkshow van Gert Verhulst wordt live erg goed bekeken en haalt tegenwoordig uitschieters tot 18% van het commerciële marktaandeel, waar dat bij de start maar 6% was. De zender wil er dus extra afleveringen van en varieert daarom komend voorjaar met ‘De Tafel van Tine‘, waarin Tine Embrechts drie weken lang de fakkel overneemt van Verhulst.
Play Media trok eind november nog samen met DPG Media aan de alarmbel bij de Vlaamse regering. De twee grote Vlaamse commerciële tv-omroepen vroegen hulp om de oneerlijke concurrentie van de internationale online reuzen aan banden te leggen door een eerlijker speelveld te creëren in de sector. Volgens Bronselaer vinden de zenders “een luisterend oor” bij de politiek, maar zal er hoe dan ook samengewerkt moeten worden tussen de verschillende beleidsniveaus om tot dat gelijker speelveld te komen. De nog te vormen federale regering mag zich dus aan een gelijkaardige oproep verwachten.
Een studie die DPG en Play lieten uitvoeren liet zien dat de Vlaamse commerciële zenders bij ongewijzigd beleid structureel verlieslatend dreigen te worden vanaf 2026. Bij Play is daar voorlopig nog niet veel van te zien: de mediagroep investeert in 2025 iets meer aan in het afgelopen jaar. De advertentiemarkt was in november en ook deze maand erg moeilijk, maar er zijn volgens Bronselaer wel indicaties op een opleving begin volgend jaar. “Dit kunnen we in elk geval overbruggen. Maar als 2025 echt een slecht advertentiejaar zou worden, zullen we wel wat de tering naar de nering moeten zetten.”
Bron: Belga.