Pascal Chevalier: “Reworld Media is een groep ondernemers”

FacebookTwitterLinkedIn

Technologie ten dienste van de media, dat is de visie van Pascal Chevalier voor zijn bedrijf Reworld Media. In slechts 10 jaar tijd is Reworld erin geslaagd het belangrijkste mediamerk in Frankrijk te worden, met meer dan 80 mediamerken, waaronder iconen als Grazia, Marie France, Top Santé, Science & Vie, Auto Plus, Aufeminin, Marmiton en vele andere. Het bedrijf is ook actief in 12 Europese landen en heeft 1.800 mensen in dienst.

Pascal Chevalier, voorzitter en medeoprichter van Reworld Media, was dinsdag 28 februari via videoconferentie aanwezig op het Media & Communities seminarie ter ere van het 15-jarig bestaan van MediaSpecs. Hij werd geïnterviewd door Arnaud Vataire, Country Manager van MediaSpecs Frankrijk. De mening van een technicus, een ingenieur voordat hij mediamagnaat werd, en zijn businessmodel voor een succesvol mediabedrijf.

Nadat hij zijn techbureau NetBooster had opgericht en verder had uitgebouwd, deed Pascal Chevalier een vaststelling: “Zelfs in de markt van de technische zoekmachines is content eigenlijk het belangrijkst.” Daarom besloot hij in 2012 samen met Gautier Normand een mediagroep op te richten. 2/3 van de groei van Reworld Media is het gevolg van overnames van gevestigde merken (voor 1/3 organische groei), waar de groep dan zijn technische expertise aan toevoegt.

“We creëren een setting voor het merk, met kwalitatieve content zodat dit merk en zijn liefhebbers kunnen leven en verbonden blijven met andere media.”

Digitalisering en audience targeting zijn belangrijke wapens in de oorlog van Reworld, en deze expertise is essentieel geweest om de versnelling van digital sinds Covid-19 in goede banen te leiden. Voor Pascal Chevalier zijn deze benaderingen complementair aan de inhoud: “Technologie is belangrijk, maar het mediamerk moet heel sterk blijven.” Het is immers dankzij de technologie dat merken gemeenschappen van enthousiastelingen aantrekken en vasthouden – tot wie de adverteerders zich zullen willen richten. De rol van technologie, targeting en data is uiteindelijk “de lezer in staat stellen de juiste inhoud te vinden en de adverteerder in staat stellen de juiste potentiële klant te vinden, of in ieder geval de juiste doelgroep.

Beter een wat kleiner publiek dat lichtjes gedefinieerd is dan een gigantisch publiek dat helemaal niet gedefinieerd is.

Reworld bestaat uit 80 mediamerken, maar binnen die merken zijn er meer dan 400 verschillende communities die elk om specifieke content vragen. “De enige manier om internet zapping tegen te gaan is door content aan te bieden die echt bij de doelgroep past.” Reworld richt momenteel een groot deel van zijn groei op niche-communities, die voor adverteerders doelgerichter zijn en doorgaans bereid zijn te betalen voor op maat gemaakte content, zoals het geval was bij de lancering van foodmagazine Gueuleton.

Reworld speelt ook in op het gevoel van community om zijn content to commerce-strategie te verbeteren: “Als je op Marmiton een recept leest en het is zo goed uitgewerkt dat je er echt zin in krijgt, als je dan gewoon op een link kan klikken om de mozzarella te kopen die in het recept wordt gebruikt, kunnen we er zeker van zijn dat de conversie heel sterk zal zijn. We kunnen een stem geven aan een lid van de community die op zijn eigen gepassioneerde manier zegt wat hij van een product vindt, en zo bestellingen binnenhalen.” Reworld neemt doorgaans een commissie op deze ‘product placements’ en genereert momenteel €120 miljoen omzet per jaar uit e-commerce, wat overeenkomt met €1,2 miljard aan inkomsten voor de reseller platforms.

Dit is een ander sterk punt van het bedrijf: diversificatie – van inhoud, maar ook van inkomstenbronnen. Dit jaar organiseert Reworld bijvoorbeeld een honderdtal evenementen, een nieuwe sector die deel uitmaakt van de ambitie van het bedrijf om na drie jaar Covid-19 te investeren in meer niet-media. De reclameregie van de groep zorgt ook voor aanbiedingen op maat voor verschillende soorten adverteerders, en dat werkt: “Adverteerders komen naar ons toe en zeggen: ‘De exposure is lager, maar de conversion is beter.’

“Net zoals we communities van enthousiastelingen managen, hebben we aanbiedingen ontwikkeld voor communities van klanten.”

De Reworld Media-groep, die buiten Frankrijk vooral als techspeler aanwezig is, heeft in januari van dit jaar met de overname van de merken Grazia en Icon (in Italië) een sterke intrede gedaan op de Italiaanse mediamarkt. De groep, die al aanwezig is in Zuidoost-Azië en Zuid-Amerika, wil zijn internationalisering voortzetten door zich te concentreren op organische groei, maar ook door Franse merken te exporteren “die gewoon wachten om in het buitenland actief te zijn”.

Het slotwoord: “Reworld Media is een groep ondernemers. De wendbaarheid van ondernemers is wat ons in staat heeft gesteld te slagen in een snel veranderende markt. Toen we deze groep met Gautier lanceerden, zei iedereen tegen ons ‘Jullie zijn gek om in de media te werken, het is een rotmarkt’. Integendeel, het is een geweldige markt die zich heeft ontwikkeld! Uiteindelijk is dat waar het bij ondernemers om gaat: als je ze vertelt dat het onmogelijk is, proberen ze het toch te doen. Ik denk dat ondernemerschap heel belangrijk is voor de groepen van vandaag en morgen. Het zijn ondernemers die zorgen voor innovaties, doorbraken en ontwikkelingen.