Open brief van Xavier Bouckaert: Roularta blijft inzetten op sterke mediamerken en steunt adverteerders

FacebookTwitterLinkedIn

Beste adverteerder, Beste mediapartner,

In amper enkele weken, is de wereld sterk veranderd. Onze maatschappij wordt geconfronteerd met een wereldwijde gezondheidscrisis die onze gewoontes als burger en consument sterk in vraag stelt. Deze crisis heeft ook verregaande gevolgen voor de overheid en alle economische sectoren, en dus ook voor de media- en marketingwereld. De reclamebudgetten staan zwaar onder druk in de komende maanden.

In deze huidige tijden van onzekerheid hebben mensen meer dan ooit nood aan kwalitatieve, geloofwaardige media en wordt er ook meer dan ooit tijd genomen om te lezen. Het is duidelijk dat de Belgische consument vertrouwt op zijn lokale, kwalitatieve mediamerken om zich te informeren en te ontspannen.

Roularta Media Group (RMG), met focus op nieuws-, vrouwen- en luxemagazines, behoudt de huidige oplages van zijn magazinetitels. Abonnementen worden normaal uitgeleverd en de abonnementenwebsite Abonnementen.be toont een stijging van gemiddeld 15% sinds de aankondiging van de regeringsmaatregelen van 12 maart. Ook de CIM verspreidingscijfers tonen aan dat titels als Libelle en Femmes d’Aujourd’hui erin slagen hun betaalde verspreiding te stabiliseren, vooral door een sterke groei in het aantal abonnementen over 2019 (+13,87% voor Libelle en + 20,40% voor Femmes d’Aujourd’hui). Libelle Lekker ziet zijn betaalde verspreiding groeien met meer dan 7%, door een goede losse verkoop en een forse stijging van meer dan 50% van het aantal abonnementen t.o.v. 2019. Door hun sterke abonnementenportefeuilles houden de news- en businessbladen (Knack, Le Vif, Trends (N/F) en Sport Voetbal/Foot Magazine) stand. De abonnees van deze bladen genieten van de digitale toegang tot de 6 newsbladen in kwestie, wat leidt tot een betere retentie van de abonnementen. Plus Magazine daalt lichtjes in verspreiding maar behoudt een abonnementenportefeuille van bijna 100.000 exemplaren.

Ook de losse verkoop van de Roularta-magazines neemt de laatste weken een vlucht vooruit. Cijfers van onze persverkopers tonen een stijging van gemiddeld 10 tot 30% naargelang het verkooppunt. Vooral de spectaculaire groei van Libelle Lekker valt op. Belangrijk is dat er vanuit de overheid aangegeven wordt dat perswinkels open blijven.

Naast de sterke cijfers voor de printversies van onze magazines, zowel in de losse verkoop als wat abonnementen betreft, valt ook de digitale boost van onze mediamerken op. De honger naar informatie uit zich in toegenomen traffic naar de nieuwssites, waar gemiddeld een verdubbeling van het aantal bezoekers genoteerd wordt t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Maart 2020 werd afgesloten met 23.884.837 unieke pageviews op de news- & businesswebsites zoals knack.be, levif.be, trends.be,… Dat is bijna 10 miljoen meer dan maart vorig jaar en de beste maand sinds 2016 wanneer de plus-zone ingevoerd werd.

Ook het aantal bezoekers op onze womensites toont stijgingen van 35 tot 50% in vergelijking met 2019, zowel voor Libelle, Femmes d’Aujourd’hui, Feeling, GAEL als Flair (N/F). We vermelden in het bijzonder Libelle Lekker die maar liefst +95% bezoekers t.o.v. vorig jaar optekent. We hebben meer dan ooit tijd om te koken en dit vertaalt zich in recordcijfers, op zondag 29 maart noteerden we 318.716 paginaweergaven, het hoogste aantal ooit op 1 dag. De coronamaatregelen treffen vooral onze lokale partners hard en hebben dus ook gevolgen voor de lokale media van RMG. De Zondag en Steps blijven verschijnen in digitale vorm maar verschijnen (net zoals De Streekkrant) tijdelijk niet meer op papier zolang de lockdownmaatregelen van kracht blijven. De Zondag noteert in de laatste weken een sterke stijging van zijn digitale bereik met 117.000 gebruikers en 100.000 lezers hebben zich ondertussen ingeschreven op de digitale newsletter van De Zondag. Ook de Krant van West-Vlaanderen noteert een stijging van ‘KW digitaal’ in maart versus vorig jaar, zowel in aantal gebruikers (+90%), aantal sessies (+122%), als aantal paginaweergaven (+69%). De nieuwe formule van de Krant van West-Vlaanderen, die voortaan bestaat uit een provinciale krant met binnenin de lokale krant, werd in januari met succes gelanceerd.

Kanaal Z/Canal Z biedt in deze moeilijke tijden inspiratie, kwaliteit en geloofwaardigheid voor de bedrijfswereld. Nieuwe toepassingen zoals de integratie van Skypebeelden in een mix met reportages of het uitzenden van een integraal webinar toont het actueel inspelen op de huidige business-situatie. Na stijgende kijkcijfers in 2019, toont de CIM Audimetrie TV nu een forse stijging in maart met maar liefst 450.974 unieke kijkers per dag.

Het is duidelijk dat we met man en macht blijven werken aan onze sterke mediamerken, omdat de consument, onze lezer, onze kijker, onze surfer, ons nu hard nodig heeft. Ondertussen wil RMG ook alle Belgische adverteerders een hart onder de riem steken. De crisismaatregelen treffen immers heel wat van onze mediapartners over de verschillende sectoren heen. De actie #kooplokaal, een initiatief van RMG samen met alle magazine-uitgevers in België, biedt dubbele mediaruimte tot 15 juni, om nu te blijven communiceren en helemaal klaar te staan als betere tijden zich aandienen.

Veel sterkte aan iedereen, blijf veilig en gezond!

Xavier Bouckaert CEO Roularta Media Group