Nieuwe meetmethode kan reclame-inkomsten in mediasector met 140 miljoen euro doen toenemen

FacebookLinkedIn

Dankzij een nieuwe, nauwkeurigere meetmethode zou de Belgische mediasector zijn reclame-inkomsten met 140 miljoen euro kunnen zien toenemen. Dat blijkt uit een witboek van het CIM en de Raad voor Reclame over de toekomst van de reclamesector in ons land.

Vanaf 2026 zal het CIM de nieuwe meetmethode CIM ONE in gebruik nemen. Die zal voortaan de consument als uitgangspunt nemen en zijn gedrag volgen over alle media en locaties heen. Dat zou een vollediger beeld moeten opleveren van het kijk-, luister- en leesgedrag en zo het potentieel significant doen toenemen. Het CIM becijfert dat extra bereik op 140 miljoen euro extra aan reclame-inkomsten voor alle verschillende media samen.

Om het hoofd te bieden aan de toenemende druk van internationale digitale platformen en tegemoet te komen aan het gestegen belang van ethische en maatschappelijke waarden, moeten Belgische mediabedrijven, adverteerders en agentschappen daarnaast ook meer inzetten op samenwerking, zelfregulering en de lokale sterktes uitspelen. Zo staat ons land bekend om de hoogwaardige lokale producties en zorgt het tweetalige en multiregionale medialandschap ook voor een aantrekkelijke diversiteit.

De Belgische media- en reclamesector staat op een kruispunt“, stelt Marc Frederix, voorzitter van de Raad voor Reclame. “Enerzijds moeten we de concurrentie van internationale digitale platforms aangaan, anderzijds dragen we de verantwoordelijkheid om reclame te verbinden met maatschappelijke waarden. Dit witboek toont aan dat een sterk lokaal media-ecosysteem, gebouwd op samenwerking en zelfregulering, de sleutel is. Het biedt niet alleen economische waarde, maar ook transparantie en duurzaamheid, zodat we reclame opnieuw betekenis kunnen geven voor onze samenleving en onze industrie kunnen versterken.

Raadpleeg het witboek van de Raad voor Reclame en het CIM hier.

Bron: Belga.