Newsworks pioniert met een model voor multiplatform bereik

FacebookTwitterLinkedIn

Omdat steeds meer producten een combi aanbieden van print en online, heeft Newsworks een pragmatische methode ontwikkeld om het totale bereik te berekenen.

 

Eerst werd voor online de relatie gemodelleerd tussen impressies en bereik op basis van de CIM Internetstudie. Vervolgens werd een manier gevonden om de overlap met print correct in te schatten, rekening houdende met het aantal dagen aanwezigheid op elk platform. Deze methode geeft eigenlijk een voorsmaakje van wat men in de nieuwe CIM Printstudie aan resultaten kan verwachten. Klik hier voor de volledige beschrijving van de methodologie.

 

Een eerste toepassing is er in de nieuwe NPCAMPAIGN planner, een tool die toelaat het ‘frequency` aanbod van NP zelf samen te stellen. Zowel bereik, OTS als GRP worden er in real time berekend op een zelf te bepalen doelgroep.

 

Wout Dockx, Innovation & Marketing Director van Newsworks: “Het CIM is zeer innovatief aan de slag met de nieuwe Printstudie, maar het zal nog wel even duren voor de eerste cijfers beschikbaar zijn. In overleg met de aandeelhoudende mediahuizen zijn we tot het inzicht gekomen dat de huidige CIM gegevens als basis kunnen fungeren voor een voldoende robuust model”.

 

De NPCAMPAIGN planner kan overigens beschouwd worden als een eerste stap richting ‘programmatic print`. De uitgewerkte plannen worden immers automatisch omgezet in kant-en-klare bestelbonnen zonder de noodzaak van hercodering. De focus wordt verlegd naar de realtime berekening van de resultaten. Die zijn nu nog op basis van gemiddelden, maar zullen in de nieuwe CIM Printstudie resulteren in een echte ‘bilan de campagne` op dagbasis. De tool is ook vrij te downloaden op NP.be.