Uw wekelijks medianieuws
Beste mediavrienden,
Wij wensen alle mediaspecialisten een warm eindejaar en een succesvol 2021. Ook de laatste dagen van 2020 blijft MediaSpecs paraat met haar nieuwssite en database.
In deze nieuwsbrief vindt u het medianieuws van de afgelopen week.
Bent u op zoek naar reclametarieven, redactionele kalenders of contactgegevens? In onze database vinden mediaplanners, adverteerders en PR-specialisten alle informatie over Belgische en Luxemburgse media. Regies en uitgevers kunnen hun media gratis laten opnemen.
Veel leesplezier!
Bart – Wim – Avril – Nick – Julie – Mathilde
|
|
|
|
MediaSpecs Weekly Newsletter
21/12/2020
|
|
|
|
|
|
Telenet/SBS, Mediahuis, Proximus/Skynet en Pebble Media slaan de handen in elkaar en creëren samen een nationale reclameregie. Tegelijk stapt Var als medeaandeelhouder uit het kapitaal van Pebble Media.
Lees meer
|
|
|
|
De grootste Belgische magazine-uitgevers, Roularta, Rossel en DPG Media, bundelen hun krachten onder de nieuwe koepel Magixx. Vanaf 1 januari zal Magixx aan adverteerders een verenigd nationaal aanbod presenteren dat de belangrijkste titels omvat.
Lees meer
|
|
|
|
IP Belgium commercialiseert vanaf januari de Franse tv-zender TMC. Als deel van de TF1-groep zal TMC het IP-aanbod aanvullen met veelbelovende programma's. MediaSpecs had een interview met Denis Masquelier en François Pellissier.
Lees meer
|
|
|
|
Gert Ysebaert, Kris Vervaet, John Porter en Frederik Delaplace bespraken op Media & Culture Fast Forward de initiatieven die ze nemen om zich te wapenen tegen buitenlandse platformen.
Lees meer
|
|
|
|
Merken stroomlijnen in de hoop duidelijkheid te creëren in de digitale media-explosie. Is coherentie het nieuwe hoogste goed? DPG Media lijkt met VTM alvast te vinden van wel. Niet ten koste van klassieke communities, zo zegt VRT.
Lees meer
|
|
|
|
Hoe relevant zijn nieuwsmerken anno 2020 voor hun publiek vandaag en morgen? Dat was één van de centrale vragen tijdens de sessie Redefining Relevance. Aan het woord: Greg Piechota, Liesbeth Van Impe, Francesca Dumas, Jurre Haak en Anissa Bougrea.
Lees meer
|
|
|
|
Apache biedt voortaan haar onderzoeksjournalistiek niet enkel online aan, maar ook op papier. Het allereerste nummer van Apache Magazine ligt sinds 16 december in 320 krantenwinkels. Daarnaast vonden 1.800 abonnees het magazine in hun brievenbus.
Lees meer
|
|
|
|
Klakson heeft beslist om niet meer te verschijnen in 2021. Het huis-aan-huismagazine was met twee edities aanwezig in de regio’s Merchtem en Asse. Danny Deliever, jarenlang verantwoordelijk voor de advertentiewerving, geeft een woordje uitleg.
Lees meer
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DPG Media verkoopt Mobile Vikings, omdat het te duur is om zelf bundels met naast mobiele telefonie ook vast internet aan te bieden. Voor de klanten verandert er niets, en evenmin voor de 80 mensen die voor Mobile Vikings werken, aldus Proximus.
Lees meer
|
|
|
|
Het is niet uitgesloten dat Streamz, de streamingdienst van DPG Media en Telenet, ooit de stap naar Wallonië zet. "We sluiten dat zeker niet uit", zegt Telenet-topman John Porter.
Lees meer
|
|
|
|
RadioZ, dat een 30-tal onafhankelijke radiostations in Wallonië en Brussel verenigt, vraagt hulp naar aanleiding van de beslissing van de Franse Gemeenschap om de steun voor de digitale transitie naar DAB+ te verminderen.
Lees meer
|
|
|
|
Met de ambitie om "completer, duidelijker en moderner" te zijn, stelt de nieuwe website van IPM Advertising voortaan de ganse reeks diensten voor die deze 'marketingfabriek' als het ware aanbiedt, volledig gewijd aan multimediale communicatie.
Lees meer
|
|
|
|
Vanaf januari wordt Philippe Cavadini de nieuwe CFO van IPM Group. Hij verlaat KOAN waar hij sinds februari 2019 aan de slag was als CEO.
Lees meer
|
|
|
|
Catherine Servaes, Development & Partnerships Director, heeft besloten om na 32 jaar RMB te verlaten. Valérie Janssens wordt gepromoveerd tot Development Director en zal zich richten op de implementering van het nieuwe reclamemodel van de regie.
Lees meer
|
|
|
|
Michiel Ameloot wordt vanaf 1 januari 2021 de nieuwe hoofdredacteur van VTM NIEUWS. Huidig hoofdredacteur Nicholas Lataire volgt Paul Daenen op als directeur News City, die na een journalistieke carrière van veertig jaar met pensioen gaat.
Lees meer
|
|
|
|
Marc Dupain bevestigt zijn mandaat als voorzitter van de raad van bestuur van het Communicatie Centrum, een functie die hij in 2018 aanvatte en die verlengd wordt voor de komende drie jaar.
Lees meer
|
|
|
|
|
In een nieuwe blogpost vertelt Kris Poté, voorzitter van C², over het MIC-principe wat staat voor “Minimal Interpretable Communication”.
Lees meer
|
|
|
|
Ook in 2020 breidde Maxus zijn team uit met heel wat nieuwe medewerkers: Ellyn O'Byrne-Baudot, Alicia Van Steen, Julie Mathieu, Gaspard Bertrand, Tévi Van Brabant, Jessica Umuhoza, Violette Cajot en Charlie Kerres.
Lees meer
|
|
|
|
Jean-Sébastien de Halleux versterkt het team van Whyte Corporate Affairs als Associate Consultant. Binnen het Brussels team zal hij zich toeleggen op public affairs en institutionele communicatieprojecten.
Lees meer
|
|
|
|
De nieuwe regie van Telenet/SBS, Mediahuis, Proximus/Skynet en Pebble Media gaat in 2021 van start. Dit als reactie op DPG Media die de strijd om de horizontale concentratie heeft aangezwengeld. Maar wat zijn nu de gevolgen voor de reclamemarkt?
Lees meer
|
|
|
|
Tijdens de vijfde golf van de Recovery-barometer werd gepeild naar het vertrouwen in de verschillende spelers voor informatie over de gezondheidscrisis. De Belgische media staan op de 3de plaats, na artsen en medische specialisten.
Lees meer
|
|
|
|
Het bereik van LN24 kreeg een sterke boost tijdens de eerste golf van de coronacrisis. Van juni tot september - een periode waarin de crisis afzwakte - was de gemiddelde daily reach nog steeds anderhalve keer hoger dan voor de crisis.
Lees meer
|
|
|
|
Televisie blijft het populairste audiovisuele medium, dat blijkt uit een studie van de Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (CSA). De studie onderzocht het gebruik van audiovisuele media in de Franse Gemeenschap.
Lees meer
|
|
|
|
Het nieuwe PUB Magazine bevat heel wat content rond televisie en data. Want schermen zijn overal, maar wat doet dat scherm met ons? Masterbrein achter dit kleurrijke werkje zijn de masterstudenten Reclame & Commerciële Communicatie van IHECS.
Lees meer
|
|
|
|
Op 26 januari organiseert PUB een nieuwe Take a Break Session. Centrale gast is Xavier Damman, cofounder en voorzitter van Open Collective. Het thema: Hoe kan de industrie deel uitmaken van de oplossing voor de klimaatcrisis?
Lees meer
|
|
|
|
|
|
Agenda
|
15 januari 2021 | 09:00 - 10:00
|
19 januari 2021 | 12:00 - 14:00
|
19 januari 2021 | 12:00 - 13:15
|
21 januari 2021 | 13:30 - 14:30
|
Meer activiteiten
|
|
|
|
|
MediaSpecs bevat alle gegevens van de Belgische en Luxemburgse media: reclametarieven, redactionele kalenders en contactgegevens.
De database telt momenteel 5.614 actieve titels, waaronder:
- magazines: 1.051
- vakpers: 627
- dagbladen: 291
- huis-aan-huisbladen: 454
- out-of-home: 1.173
- digitaal: 1.659
- radio/TV: 599
|
|
|
|
|
|
|
MediaSpecs
Demo aanvragen
Contacteer ons voor een vrijblijvende en gratis demo om de werking van de database te ontdekken.
Meer informatie
|
|
Adverteren
Zet uw media, bedrijf of event extra in de kijker bij alle media- en marketingspecialisten.
Meer informatie
|
|
U wenst deze e-mails niet langer meer te ontvangen, verander hier op elk moment uw voorkeur.
Als u zich wilt uitschrijven voor alle communicatie van MediaSpecs, klik hier.
|
|
|