Uw wekelijks medianieuws
Beste mediavrienden,
“Wat is het fundament van je bedrijf?”, een vraag die zich wel meer uitgevers de laatste tijd hebben moeten stellen. Voor Jorg Snoeck, oprichter van RetailDetail, betekende het 10 jaar terug in de tijd gaan. Afslanken en jezelf versneld heruitvinden. U vindt zijn verhaal in ons laatste Summer Interview van dit jaar.
In deze nieuwsbrief vindt u ook al het andere medianieuws van de voorbije week.
Veel leesplezier!
Bart – Wim – Avril – Nick – Julie – Justine
PS: Bent u op zoek naar reclametarieven, redactionele kalenders of contactgegevens? In onze database vinden mediaplanners, adverteerders en PR-specialisten alle info over Belgische en Luxemburgse media.
|
|
|
|
MediaSpecs Weekly Newsletter
31/08/2020
|
|
|
|
|
|
|
"Je bedrijf afzetten totdat er betere tijden aankomen", dat is wat Jorg Snoeck van RetailDetail moet doen. “Eigenlijk zijn we opnieuw een startup geworden na 11 jaar." De vakpersuitgever paste zijn businessmodel aan en verbouwt momenteel aan 200km/u.
Lees meer
|
|
|
|
Peter Quaghebeur wordt de nieuwe CEO van Mediafin, uitgever van onder meer de zakenkranten De Tijd en L’Echo. Hij is sinds 2016 CEO van SBS Belgium en liet de zendergroep fors groeien. Samen met Mediafin zal een exacte startdatum geprikt worden.
Lees meer
|
|
|
|
Tom Motmans, voormalig COO Clear Channel Europe, verhuist naar Latijns-Amerika waar hij zal fungeren als President van Clear Channel en CEO Brazilië. Daarnaast zal hij ook verantwoordelijk zijn voor het bestuur in Chili, Peru en Mexico.
Lees meer
|
|
|
|
RTBF staat op het punt een nieuw medium te lanceren, op basis van een fusie tussen tv-zender La Deux en radiostation Pure. Op 7 september zal het van start gaan met Tipik, een project 'digitaal-radio-tv' voor jongvolwassenen (25-44-jarigen).
Lees meer
|
|
|
|
92% van de Vlamingen luistert wekelijks naar de radio en 76% dagelijks, dat blijkt uit nieuwe cijfers gepubliceerd door het CIM. Met een marktaandeel van 29% blijft Radio 2 de grootste radiozender van Vlaanderen, voor Qmusic (10,5%) en MNM (10%).
Lees meer
|
|
|
|
Op 21 augustus maakte het CIM nieuwe luistercijfers bekend over het Vlaamse radiolandschap. De VRT bereikt met haar radiostations dagelijks bijna 3 miljoen Vlamingen. Radio 2 blijft de grootste familie van Vlaanderen met een marktaandeel van 29%.
Lees meer
|
|
|
|
DPG Media analyseerde de CIM-cijfers voor haar radiozenders en besluit dat Qmusic de tweede grootste zender blijft in Vlaanderen met 10,4% marktaandeel bij het brede publiek. Joe verstevigt zijn positie bij het brede publiek met 8,6% marktaandeel.
Lees meer
|
|
|
|
Nostalgie bereikt wekelijks 913.00 luisteraars en behoudt op de algemene doelgroep 12+ zijn marktaandeel van 7,4%. NRJ groeit in de jonge doelgroep 25-34 naar een marktaandeel van 1,2%. Dat blijkt uit de analyse door Mediahuis van de CIM-cijfers.
Lees meer
|
|
|
|
De nieuwe CIM-cijfers, van januari tot juni 2020, tonen aan dat Nostalgie zijn leiderspositie in Franstalig België bevestigt met een 14,9% marktaandeel. Opvallend is het debuut van Nostalgie+ met 1,6% marktaandeel.
Lees meer
|
|
|
|
|
|
|
Het radionajaar wordt volop gelanceerd met nieuwe duo's, nieuwe programma's, maar ook de oude vertrouwde waarden. Lees hier wat de radiozenders van VRT, DPG Media en Mediahuis zoal in petto hebben.
Lees meer
|
|
|
|
LN24 heeft zijn najaarsprogramma bekendgemaakt. De televisiezender zet nog meer in op informatieverspreiding, wil talenten volop kansen geven en versterkt het team met enkele nieuwe gezichten en Belgische experts.
Lees meer
|
|
|
|
De Médias de Proximité, de 12 Franstalige lokale tv-zenders, zijn voortaan beschikbaar op kanaal 10 van Proximus Pickx. Elke kijker heeft rechtstreeks toegang tot de lokale zender in het gebied waar hij woont.
Lees meer
|
|
|
|
CommPass start zijn najaar traditioneel met een Symposium. Dit jaar ligt de focus op Effectiveness (doing the right things) in media en communicatie. Een aantal interessante studies en papers worden samengebracht in een compacte online sessie.
Lees meer
|
|
|
|
De vier juryvoorzitters van de IAB MIXX Awards waren reeds bekend. Nu weten Valérie Bracke, Laurent Deramaix, Corinne Verstraete en Alain Mayné welke vier experts ze aan hun zijde krijgen. De inschrijvingen lopen nog tot 24 september.
Lees meer
|
|
|
|
Het Britse bureau BBH bestempelt in een online publicatie de segmentatie per generatie, meer bepaald de clichés die gebruikt worden ter beschrijving van de jongeren geboren tussen 1997 en 2013 - de beruchte GenZ - als 'bollocks'.
Lees meer
|
|
|
|
TMC, oorspronkelijk Télé Monte-Carlo, is een kleine generalistische televisiezender en onderdeel van TF1. Het heeft een paradoxaal programmarooster, maar hun bereik in Franstalig België is niet te onderschatten.
Lees meer
|
|
|
|
Dit jaar staat Orbit by PUB, de conferentie over duurzame marketing en communicatie, helemaal in het teken van transparantie. Krist Pauwels, partner bij Choco en co-founder van Organisation Of The Future, is een van de sprekers tijdens het event.
Lees meer
|
|
|
|
[Provided by PUB] Bpost is zichzelf volledig aan het heruitvinden. Chief human resources officer Mark Michiels omschrijft Bpost als een dynamisch en geëngageerd bedrijf dat zijn medewerkers een duurzame toekomst wil verzekeren.
Lees meer
|
|
|
|
|
|
Leuvens ondernemer Wouter Van Melkebeek heeft er al een hele carrière binnen de gratis pers opzitten. Sinds januari is hij met Thema Media ook de trotse uitgever van het iconische huis-aan-huisblad Passe-Partout.
Lees meer
|
|
|
|
Vandaag neemt Edition Ventures een centrale plaats in het Belgische medialandschap in als een van de grootste vrouwenmediagroepen qua print- en online bereik. Wat maakt de success story van dit bedrijf? Aan het woord is Bernard de Wasseige.
Lees meer
|
|
|
|
Regie.lu heeft niet gewacht op de gezondheidscrisis om de Luxemburgse markt met een goed doordachte strategie uit te dagen. Jérôme Geneste, Head of Marketing & Communication van de regie, licht deze strategie in detail toe.
Lees meer
|
|
|
|
Met de recente overname van L'Avenir heeft IPM zijn positie binnen de dagbladmarkt nog versterkt. Wij gingen langs bij CEO François le Hodey. Hij had het onder meer over de ambities van het bedrijf en hoe ze de coronacrisis hebben doorstaan.
Lees meer
|
|
|
|
Beeld je in: ons medialandschap met forten als Roularta, Mediahuis, DPG Media en Rossel. Wie durft daartussen iets nieuws bouwen? GMGroup is zo'n lefgozer, Newsweek en Harari hun pronkstuk. Managing Director Xavier Verellen getuigt over deze courage.
Lees meer
|
|
|
|
Mediafin, uitgever van De Tijd en L'Echo, blijft groeien en kwam sterk uit de coronacrisis. Hans De Rore, Managing Director van reclameregie Trustmedia, vertelt u alles over hun succesverhaal, hun integraties en hun najaarsplannen.
Lees meer
|
|
|
|
Out-of-home is misschien wel het mediumtype bij uitstek dat zwaar te lijden had onder de coronacrisis. Marktleider JCDecaux wil echter vooral naar de toekomst kijken. MediaSpecs had een gesprek met Wim Jansen en Veerle Colin.
Lees meer
|
|
|
|
De Boerenbond. Het is een naam die klinkt als een klok. Maar wat is hun rol binnen de mediasector? Directeur Communicatie Philippe Masscheleyn licht de communicatiemix van de organisatie toe, bestaande uit een magazine, nieuwsbrieven en zoveel meer.
Lees meer
|
|
|
|
|
|
Agenda
|
2 september 2020 - 30 september 2020
|
2 september 2020 | 17:30 - 19:00
|
3 september 2020 | 16:00
|
3 september 2020 | 18:00 - 23:00
|
4 september 2020 | 16:00 - 17:00
|
9 september 2020 | 10:00 - 11:00
|
10 september 2020 | 09:00 - 11:30
|
10 september 2020 | 17:30 - 20:30
|
10 september 2020 | 20:00 - 21:00
|
11 september 2020 | 12:00 - 13:00
|
17 september 2020 | 09:00 - 16:30
|
Meer activiteiten
|
|
|
|
|
MediaSpecs bevat alle gegevens van de Belgische en Luxemburgse media: reclametarieven, redactionele kalenders en contactgegevens.
De database telt momenteel 5.664 actieve titels, waaronder:
- magazines: 1.059
- vakpers: 628
- dagbladen: 294
- huis-aan-huisbladen: 510
- out-of-home: 1.177
- digitaal: 1.651
- radio/TV: 600
|
|
|
|
|
|
|
MediaSpecs
Demo aanvragen
Contacteer ons voor een vrijblijvende en gratis demo om de werking van de database te ontdekken.
Meer informatie
|
|
Adverteren
Zet uw media, bedrijf of event extra in de kijker bij alle media- en marketingspecialisten.
Meer informatie
|
|
U wenst deze e-mails niet langer meer te ontvangen, verander hier op elk moment uw voorkeur.
Als u zich wilt uitschrijven voor alle communicatie van MediaSpecs, klik hier.
|
|
|