Uw wekelijkse afspraak boordevol nieuws uit de mediasector
Beste mediavrienden,
Ook afgelopen week lanceerde de mediasector heel wat initiatieven naar aanleiding van de coronacrisis. Zo startte bijvoorbeeld LN24 een promo-actie voor KMO’s, past DOBBIT tv zijn programmatie aan voor vakscholen en wordt Guido Magazine eenmalig aan huis geleverd.
Maar er valt ook nog ander nieuws te rapen: het CIM maakte zijn nieuwe radiocijfers bekend, Digital Ad Trust deelde een nieuw label uit, AutoGids krijgt een nieuwe hoofdredacteur, HLN zet nog meer in op live beleving, enz.
Het resultaat is dan ook een goedgevulde nieuwsbrief. We kijken alvast uit naar jullie reacties.
Veel leesplezier!
Bart – Wim – Avril – Nick – Julie – Justine
PS: Bent u op zoek naar reclametarieven, contactgegevens, kalenders of andere informatie van Belgische en Luxemburgse media? Klik hier voor meer info over onze database of contacteer ons voor een proeflogin.
|
|
|
|
MediaSpecs Weekly Newsletter
27/04/2020
|
|
|
|
|
|
|
|
"In België, Nederland en Denemarken, de drie landen waar wij actief zijn, voelt onze onderneming de impact", zegt CEO Christian Van Thillo. "De pijn zit hem in de advertentiemarkt die sinds medio maart een sterke daling laat zien."
Lees meer
|
|
|
|
België staat voortaan op de 12de plaats op de internationale ranking van de persvrijheid die Verslaggevers zonder Grenzen jaarlijks opstelt. De besparingen bij de VRT "hebben bijgedragen aan een terugval van België in de ranking", aldus VZG.
Lees meer
|
|
|
|
De themazender plaatste ondanks corona niemand in tijdelijke werkloosheid. CEO Diederik De Clercq: “Werkloosheid betekent vaak ook loonverlies en dat knaagt aan de motivatie. En wie wil nu een ongemotiveerde redacteur of monteur in zijn bedrijf?".
Lees meer
|
|
|
|
Sinds het begin van de lockdown biedt PUB zijn content gratis aan omwille van de thuiswerkers. Ook het nieuwe digitale nummer van PUB Magazine is gratis beschikbaar.
Lees meer
|
|
|
|
PUB vroeg aan enkele regies hoe zij deze lockdown ervaren, uiteraard vanop afstand, via een video-interview. Deze week is het de beurt aan Yves Gérard, CEO van RMB.
Lees meer
|
|
|
|
Omwille van de afgelasting van de UMA Day werden de winnaars van de YMCE Strategy bekendgemaakt op het webplatform van de UMA. Het team dat als winnaar uit de bus kwam, was Juliette Brecx (Mediacom) en Marie Delrue (blue2purple).
Lees meer
|
|
|
|
Als gevolg van de afgelasting van het internationale reclamefestival Cannes Lions, worden ook de Belgische selecties van de Young Lions Film en Young Marketers Competition verschoven naar volgend jaar.
Lees meer
|
|
|
|
Op 28 mei van 10u tot 11u organiseert de Arteveldehogeschool een gratis webinar voor mediaprofessionals. Onderzoeker Jeroen Naudts stelt de resultaten voor van hun onderzoek naar hoe mediamerken jongeren kunnen bereiken via sociale media.
Lees meer
|
|
|
|
|
Uit cijfers van Bpost blijkt dat sinds de start van de coronacrisis, de losse verkoop van publieksmagazines is gestegen. Burgers hebben nood aan kwaliteitsvolle informatie en de geschreven pers blijft een belangrijk middel om informatie te vergaren.
Lees meer
|
|
|
|
Bijna 92% van de Vlamingen luistert wekelijks naar de radio, dat blijkt uit nieuwe cijfers gepubliceerd door het CIM. Met een marktaandeel van 30,8% blijft Radio 2 de grootste radiozender van Vlaanderen, voor Qmusic en MNM.
Lees meer
|
|
|
|
MNM is koploper zowel bij de doelgroep van 18 tot 44 jaar (20,6%) als bij de groep luisteraars van 12 tot 24 jaar oud (24,6%) en 15-34-jarigen (21,5%). Studio Brussel staat in pole position bij 18-54-jarigen (16,7%).
Lees meer
|
|
|
|
DPG Media noteert op basis van de CIM-cijfers dat Qmusic 10,5% marktaandeel haalt bij het brede publiek (12+) en het de tweede grootste radiozender in Vlaanderen blijft. Joe haalt 8,4% marktaandeel bij het brede publiek (12+).
Lees meer
|
|
|
|
Beide radiostations van Mediahuis, NRJ en Nostalgie, doen het bijzonder goed in de laatste CIM-cijfers. NRJ verdubbelt het aantal luisteraars in de doelgroep 25-34. Nostalgie breekt records en haalt 7,4% op 12+ en 11,6% op de kerndoelgroep 35-54.
Lees meer
|
|
|
|
De CIM-cijfers leren ons dat Radio Contact en Bel RTL elk een plaats bemachtigen binnen de top 4 van favoriete radio’s in Franstalig België. Radio Contact bekleedt plaats drie met 13,1% marktaandeel, Bel RTL staat op de vierde plaats met 11,5%.
Lees meer
|
|
|
|
De eerste CIM-cijfers van 2020 zijn binnen en laten zien dat in Franstalig België NRJ aan de leiding staat met niet alleen een stijging van 7,2% in marktaandeel, maar ook wat betreft de luisterduur die van 93 naar 110 minuten klimt.
Lees meer
|
|
|
|
De dj’s van Qmusic, Joe, Willy, Radio 1, Radio 2, MNM, Studio Brussel, Klara, Nostalgie en NRJ scharen zich samen achter deze actie. De campagne laat zien hoe radio dagelijks meer dan 4 miljoen Vlamingen bijstaat in deze bizarre tijden.
Lees meer
|
|
|
|
|
Eind maart voerde de VRT een online enquête uit met als centrale vraag: ‘Hoe zit het met het radiobereik tijdens de lockdown?’. Uit de resultaten blijkt dat er wel degelijk sprake is van een bereikstijging, vooral bij jongeren.
Lees meer
|
|
|
|
RTL en IP Luxemburg hebben een enquête gevoerd waarin ze peilden via welke media mensen zich het meest informeren tijdens de coronacrisis. De meest vernoemde informatiebronnen waren online (33%) en televisie (27%).
Lees meer
|
|
|
|
Whyte Corporate Affairs en het peilinginstituut Dedicated hebben tijdens het paasweekend een enquête gehouden bij 1.500 Belgen. De studie richt zich op verschillende thema's, waaronder de impact van de coronacrisis op het mediagebruik van de Belgen.
Lees meer
|
|
|
|
Meer dan één Belg op drie is erg bevreesd voor de toekomst en 60% van hen verwacht dat de Covid-19-pandemie gevolgen zal hebben voor zijn financiële situatie, zo blijkt uit een gezamenlijke studie van AQ-Rate, Mission-Systole, Spike en Origami PR.
Lees meer
|
|
|
|
Door de coronacrisis richten we ons op een gezondere levensstijl, tuinieren en DIY. "Met de lockdown nemen consumenten de gelegenheid te baat om hun balans tussen werk en privéleven opnieuw te definiëren", zegt Richard Boyko van GfK.
Lees meer
|
|
|
|
In afwachting van een corona-exit blijven we alvast naar hartelust media consumeren. Dat blijkt uit de wekelijkse media-analyse van Havas Village rond de impact van het coronavirus op onze mediaconsumptie.
Lees meer
|
|
|
|
Voor het vijfde jaar op rij pakt "comma, brand strategists" uit met de Big Marcom Survey, dit keer in samenwerking met Hogeschool VIVES Kortrijk. Dit jaar worden ook bedrijven bevraagd uit Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Luxemburg.
Lees meer
|
|
|
|
"De MMA is blij dat de social media cijfers een breder platform krijgen door in de database van Retriever te worden opgenomen", aldus Nancy Detrixhe, research manager MMA. "Op deze wijze wordt het 360°-bereik van magazinemerken beter waarneembaar".
Lees meer
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MediaSpecs bevat alle gegevens van de Belgische en Luxemburgse media: reclametarieven, redactionele kalenders en contactgegevens.
De database telt momenteel 5.707 actieve titels, waaronder:
- magazines: 1.088
- vakpers: 637
- dagbladen: 299
- huis-aan-huisbladen: 510
- out-of-home: 1.165
- digitaal: 1.691
- radio/TV: 579
|
|
|
|
|
|
|