MediaSpecs

Het platform voor mediaspecialisten

 
 
Onleesbaar? Bekijk deze nieuwsbrief in je browser | Version française
 

Uw wekelijkse afspraak boordevol nieuws uit de mediasector

Beste mediavrienden,

Ook afgelopen week lanceerde de mediasector heel wat initiatieven naar aanleiding van de coronacrisis. Zo startte bijvoorbeeld LN24 een promo-actie voor KMO’s, past DOBBIT tv zijn programmatie aan voor vakscholen en wordt Guido Magazine eenmalig aan huis geleverd.

Maar er valt ook nog ander nieuws te rapen: het CIM maakte zijn nieuwe radiocijfers bekend, Digital Ad Trust deelde een nieuw label uit, AutoGids krijgt een nieuwe hoofdredacteur, HLN zet nog meer in op live beleving, enz.

Het resultaat is dan ook een goedgevulde nieuwsbrief. We kijken alvast uit naar jullie reacties.

Veel leesplezier!

Bart – Wim – Avril – Nick – Julie – Justine

PS: Bent u op zoek naar reclametarieven, contactgegevens, kalenders of andere informatie van Belgische en Luxemburgse media? Klik hier voor meer info over onze database of contacteer ons voor een proeflogin.

 
MediaSpecs
Weekly Newsletter

27/04/2020

Topiq: de nieuwe news-monitoring tool, speciale demo voor MediaSpecs-lezers

Topiq scant en analyseert wereldwijd alle digitale nieuwsartikels. Zo krijg je relevante, actuele trends en analyses volgens het topic. Speciaal voor de lezers van de MediaSpecs Newsletter maakte Topiq een analyse van de afgeschafte zomerfestivals.

Lees meer
 

BAM innoveert met eerste digitaal marketingcongres

De Belgian Association of Marketing (BAM) maakt van de nood een deugd en beslist om het jaarlijks marketingcongres in december tot een digitaal congres te transformeren. “Hiermee zetten we digital meer dan ooit in het hart van onze organisatie.”

Lees meer
 

De Zondag op 3 mei weer bij de bakker

Vanaf zondag 3 mei ligt de papieren krant weer bij de bakker of in de supermarkt. Het wordt een bijzondere editie met een uitzonderlijk nationaal karakter.

Lees meer
 

Nieuw: HLN Live, een constante livestream van nieuwsvideo’s

HLN.be lanceert HLN Live, een gratis livestream die 24 op 7 nieuwsvideo’s zal verspreiden, gaande van persconferenties en allerhande evenementen, over breaking news en weer- en verkeersupdates.

Lees meer
 

Alain Devos volgt Tony Verhelle op als hoofdredacteur bij AutoGids

Op 1 mei wordt Alain Devos aangesteld als hoofdredacteur van AutoGids. Hij volgt Tony Verhelle op, die na een journalistieke carrière van 40 jaar op pensioen gaat.

Lees meer
 

Roularta stopt tijdelijk met de uitgave van Sport/Voetbalmagazine

Roularta stopt tijdelijk met de uitgave van Sport/Voetbalmagazine tot de herneming van de voetbalcompetitie. Door de coronacrisis vallen de reclame-inkomsten weg en is de belangstelling voor voetbal gedaald tot een historisch dieptepunt.

Lees meer
 

Roularta behaalt met Le Vif het Digital Ad Trust label

Het Franstalige actualiteitsblad Le Vif van Roularta heeft na een succesvolle audit het Digital Ad Trust label verworven. Le Vif is de tegenhanger van Knack dat eerder al gecertificeerd werd met het DAT-label.

Lees meer
 

LN24 start de actie “PME Positive” voor KMO’s

LN24 wil KMO’s ondersteunen die getroffen zijn door de coronacrisis. Concreet bieden ze daarvoor met de actie “PME Positive” hun reclameruimte aan aan ondernemingen die hun activiteiten heropstarten.

Lees meer
 

Transfer en Cartoon Network organiseren de Toon Cup

Euro 2020 werd omwille van het coronavirus uitgesteld naar de zomer van 2021. Transfer en Cartoon Network organiseren daarom de Toon Cup, een online voetbalwedstrijd waarbij je als speler je favoriete Cartoon Network personages kunt kiezen.

Lees meer
 

DOBBIT tv past programma’s aan voor vakscholen

Vanaf maandag 27 april brengt DOBBIT tv elke schooldag een educatief programma-aanbod voor de leerlingen in het beroeps- en technisch onderwijs. De uitzendingen zullen worden gegroepeerd in 2 tijdsblokken van telkens 2 uur.

Lees meer
 

Guido Magazine in juni eenmalig verstuurd naar 60.000 studenten

In tijden van gesloten campussen en een lamgelegd studentenleven bereikt GUIDOOH de studenten thuis. In juni zal Guido Magazine eenmalig per post verstuurd worden naar 60.000 thuisadressen van studenten.

Lees meer
 

Jobs

Meer jobs
 
 

DPG Media boekte in 2019 meer omzet en winst, maar de impact van de coronacrisis op 2020 is nog onduidelijk

"In België, Nederland en Denemarken, de drie landen waar wij actief zijn, voelt onze onderneming de impact", zegt CEO Christian Van Thillo. "De pijn zit hem in de advertentiemarkt die sinds medio maart een sterke daling laat zien."

Lees meer
 

Besparingen bij VRT kosten België drie plaatsen op ranking persvrijheid

België staat voortaan op de 12de plaats op de internationale ranking van de persvrijheid die Verslaggevers zonder Grenzen jaarlijks opstelt. De besparingen bij de VRT "hebben bijgedragen aan een terugval van België in de ranking", aldus VZG.

Lees meer
 

PlattelandsTV houdt het hele team van redacteurs en monteurs aan het werk

De themazender plaatste ondanks corona niemand in tijdelijke werkloosheid. CEO Diederik De Clercq: “Werkloosheid betekent vaak ook loonverlies en dat knaagt aan de motivatie. En wie wil nu een ongemotiveerde redacteur of monteur in zijn bedrijf?".

Lees meer
 

PUB Magazine digitaal en gratis

Sinds het begin van de lockdown biedt PUB zijn content gratis aan omwille van de thuiswerkers. Ook het nieuwe digitale nummer van PUB Magazine is gratis beschikbaar.

Lees meer
 

Video-interview met Yves Gérard, CEO van RMB

PUB vroeg aan enkele regies hoe zij deze lockdown ervaren, uiteraard vanop afstand, via een video-interview. Deze week is het de beurt aan Yves Gérard, CEO van RMB.

Lees meer
 

Juliette Brecx en Marie Delrue winnaars van de YMCE Strategy

Omwille van de afgelasting van de UMA Day werden de winnaars van de YMCE Strategy bekendgemaakt op het webplatform van de UMA. Het team dat als winnaar uit de bus kwam, was Juliette Brecx (Mediacom) en Marie Delrue (blue2purple).

Lees meer
 

Belgische Young Lions Competitions uitgesteld naar 2021

Als gevolg van de afgelasting van het internationale reclamefestival Cannes Lions, worden ook de Belgische selecties van de Young Lions Film en Young Marketers Competition verschoven naar volgend jaar.

Lees meer
 

Arteveldehogeschool organiseert Click20, een gratis webinar over hoe jongeren te bereiken via sociale media

Op 28 mei van 10u tot 11u organiseert de Arteveldehogeschool een gratis webinar voor mediaprofessionals. Onderzoeker Jeroen Naudts stelt de resultaten voor van hun onderzoek naar hoe mediamerken jongeren kunnen bereiken via sociale media.

Lees meer
 

Losse verkoop van publieksmagazines stijgt sinds het begin van de crisis

Uit cijfers van Bpost blijkt dat sinds de start van de coronacrisis, de losse verkoop van publieksmagazines is gestegen. Burgers hebben nood aan kwaliteitsvolle informatie en de geschreven pers blijft een belangrijk middel om informatie te vergaren.

Lees meer
 

CIM RAM: Radio blijft enorm populair, Radio 2 nog steeds grootste radiozender van Vlaanderen

Bijna 92% van de Vlamingen luistert wekelijks naar de radio, dat blijkt uit nieuwe cijfers gepubliceerd door het CIM. Met een marktaandeel van 30,8% blijft Radio 2 de grootste radiozender van Vlaanderen, voor Qmusic en MNM.

Lees meer
 

CIM RAM analyse Var: MNM is koploper bij 18-44-jarigen

MNM is koploper zowel bij de doelgroep van 18 tot 44 jaar (20,6%) als bij de groep luisteraars van 12 tot 24 jaar oud (24,6%) en 15-34-jarigen (21,5%). Studio Brussel staat in pole position bij 18-54-jarigen (16,7%).

Lees meer
 

CIM RAM analyse DPG Media: Qmusic blijft tweede grootste radiozender in Vlaanderen

DPG Media noteert op basis van de CIM-cijfers dat Qmusic 10,5% marktaandeel haalt bij het brede publiek (12+) en het de tweede grootste radiozender in Vlaanderen blijft. Joe haalt 8,4% marktaandeel bij het brede publiek (12+).

Lees meer
 

CIM RAM analyse Mediahuis: Nostalgie breekt records en NRJ bereikt steeds meer jonge luisteraars

Beide radiostations van Mediahuis, NRJ en Nostalgie, doen het bijzonder goed in de laatste CIM-cijfers. NRJ verdubbelt het aantal luisteraars in de doelgroep 25-34. Nostalgie breekt records en haalt 7,4% op 12+ en 11,6% op de kerndoelgroep 35-54.

Lees meer
 

CIM RAM analyse RTL: Radio Contact op plaats 3 in Franstalig België, Bel RTL bereikt meer jonge luisteraars

De CIM-cijfers leren ons dat Radio Contact en Bel RTL elk een plaats bemachtigen binnen de top 4 van favoriete radio’s in Franstalig België. Radio Contact bekleedt plaats drie met 13,1% marktaandeel, Bel RTL staat op de vierde plaats met 11,5%.

Lees meer
 

CIM RAM analyse NGroup: NRJ Belgique aan kop bij luisteraars jonger dan 35

De eerste CIM-cijfers van 2020 zijn binnen en laten zien dat in Franstalig België NRJ aan de leiding staat met niet alleen een stijging van 7,2% in marktaandeel, maar ook wat betreft de luisterduur die van 93 naar 110 minuten klimt.

Lees meer
 

DPG Media, VRT en Mediahuis vieren de kracht van radio met campagne #StuckInTheMiddleWithYou

De dj’s van Qmusic, Joe, Willy, Radio 1, Radio 2, MNM, Studio Brussel, Klara, Nostalgie en NRJ scharen zich samen achter deze actie. De campagne laat zien hoe radio dagelijks meer dan 4 miljoen Vlamingen bijstaat in deze bizarre tijden.

Lees meer
 

Seen from Space: Radio in Vlaanderen tijdens de lockdown, een beetje zoals televisie

Eind maart voerde de VRT een online enquête uit met als centrale vraag: ‘Hoe zit het met het radiobereik tijdens de lockdown?’. Uit de resultaten blijkt dat er wel degelijk sprake is van een bereikstijging, vooral bij jongeren.

Lees meer
 

Seen from Space: In het Groothertogdom boost de crisis net als elders internet en televisie

RTL en IP Luxemburg hebben een enquête gevoerd waarin ze peilden via welke media mensen zich het meest informeren tijdens de coronacrisis. De meest vernoemde informatiebronnen waren online (33%) en televisie (27%).

Lees meer
 

Na vier weken coronanieuws blijkt de Belg vragende partij voor “ander” nieuws

Whyte Corporate Affairs en het peilinginstituut Dedicated hebben tijdens het paasweekend een enquête gehouden bij 1.500 Belgen. De studie richt zich op verschillende thema's, waaronder de impact van de coronacrisis op het mediagebruik van de Belgen.

Lees meer
 

De Belgische consument in tijden van Covid-19: gedrag en vooruitzichten na de crisis

Meer dan één Belg op drie is erg bevreesd voor de toekomst en 60% van hen verwacht dat de Covid-19-pandemie gevolgen zal hebben voor zijn financiële situatie, zo blijkt uit een gezamenlijke studie van AQ-Rate, Mission-Systole, Spike en Origami PR.

Lees meer
 

De coronacrisis maakt van de Belgische consument een thuiskok

Door de coronacrisis richten we ons op een gezondere levensstijl, tuinieren en DIY. "Met de lockdown nemen consumenten de gelegenheid te baat om hun balans tussen werk en privéleven opnieuw te definiëren", zegt Richard Boyko van GfK.

Lees meer
 

Havas Village: vrouwenbladen, influencers en de tonen van de radio

In afwachting van een corona-exit blijven we alvast naar hartelust media consumeren. Dat blijkt uit de wekelijkse media-analyse van Havas Village rond de impact van het coronavirus op onze mediaconsumptie.

Lees meer
 

Big Marcom Survey 2020: Hoeveel belang hechten KMO’s aan marketingcommunicatie in tijden van corona?

Voor het vijfde jaar op rij pakt "comma, brand strategists" uit met de Big Marcom Survey, dit keer in samenwerking met Hogeschool VIVES Kortrijk. Dit jaar worden ook bedrijven bevraagd uit Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Luxemburg.

Lees meer
 

Nederlandse mediadatabase Retriever toont voortaan bereiksdata van de Social Media Monitor van de Magazine Media Associatie

"De MMA is blij dat de social media cijfers een breder platform krijgen door in de database van Retriever te worden opgenomen", aldus Nancy Detrixhe, research manager MMA. "Op deze wijze wordt het 360°-bereik van magazinemerken beter waarneembaar".

Lees meer
 

Agenda

Meer activiteiten
 
 

MediaSpecs bevat alle gegevens van de Belgische en Luxemburgse media: reclametarieven, redactionele kalenders en contactgegevens.

De database telt momenteel 5.707 actieve titels, waaronder:

  • magazines: 1.088
  • vakpers: 637
  • dagbladen: 299
  • huis-aan-huisbladen: 510
  • out-of-home: 1.165
  • digitaal: 1.691
  • radio/TV: 579
 
 

Inschrijven


Uw collega's kunnen zich hier inschrijven

Archief


Lees de vorige newsletters

MediaSpecs


Homepage
Facebook
Twitter
Linkedin

MediaSpecs

Demo aanvragen

Contacteer ons voor een vrijblijvende en gratis demo om de werking van de database te ontdekken.

Meer informatie
 

Adverteren

Zet uw media, bedrijf of event extra in de kijker bij alle media- en marketingspecialisten.

Meer informatie
U wenst deze e-mails niet langer meer te ontvangen, verander hier op elk moment uw voorkeur.
Als u zich wilt uitschrijven voor alle communicatie van MediaSpecs, klik hier.