Najaar 2018: Canvas rekent op vaste waarden en nieuwe reeksen

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
canvas

Canvas kiest in het najaar voor continuïteit met onder andere de vaste duidingsprogramma’s Terzake en De Afspraak waaraan nauwelijks gesleuteld wordt, aangevuld met nieuwe eigen titels en internationale fictie.

Olivier Goris, sinds dit jaar niet alleen netmanager van Eén, maar ook van Canvas, legt uit: “Canvas zit al een tijdje opnieuw op het goede spoor, met stijgende kijkcijfers als gevolg. Als iets werkt, moet je dat vooral versterken, dat is een heilige regel bij televisie. Het publiek had een tijdje nodig om te wennen aan de hervormingen. Bovendien moest het radicale van de vernieuwingsoperaties wat bijgestuurd worden. We kiezen nu bewust voor eenvoud en duidelijkheid. Je merkt dat de kijkers opnieuw zaken beginnen te herkennen en terugkeren”.

Nieuw dit najaar zijn onder andere de reeksen “Kinderen van de kolonie”, “Voor de mannen”, “Dank dat u bij ons was” en “De val, tien jaar na de crisis”.

“Kinderen van de kolonie” graaft in vijf delen in het koloniale verleden van België met getuigenissen van betrokkenen en hun nakomelingen.

In “Voor de mannen” (vanaf 4/9) praat Xavier Taveirne met de eerste generatie mannen die openlijk homo waren in de jaren 60, 70 en 80.

“Dank dat u bij ons was” (vanaf 3/9) is een vierdelige reeks over veertig jaar tv-journalistiek naar aanleiding van veertig jaar Martine Tanghe als nieuwsanker.

Michaël Van Droogenbroeck maakt in de ze zesdelige reeks “De val, tien jaar na de crisis” (vanaf 12/9) de balans op van de financiële crisis van 2008.

Later volgen nog een programma van Lieven Scheire waarin hij oplossingen zoekt voor dagelijkse problemen van mensen met fysieke of mentale beperkingen, alsook een driedelige reeks van Rudi Vranckx over ouders van Syriëstrijders die op zoek zijn naar hun kleinkinderen.

Thomas Vanderveken reist in de reeks met als werktitel “Vlaamse Meesters” wereldberoemde Vlaamse schilderijen achterna. Verder is er nog “De weekenden” over mensen die een cruciaal jaar tegemoet gaan en dat zelf in beeld brengen en “Er was eens”, een reeks over het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen.

Wat betreft internationale fictiereeksen is “Who is America?” van Sacha Baron Cohen de blikvanger. Deze reeks is al vanaf september te zien op VRT NU en verschijnt in oktober op het televisiescherm. Voorts is Elizabeth Moss opnieuw te zien in het tweede seizoen van “The Handmaid’s Tale”.

Er blijft ook ruimte voor satire met “De Ideale Wereld” dat voortaan door Jan Jaap van der Wal gepresenteerd wordt. In 2019 komt het dansprogramma “Hanne danst” op de buis. Daarin verkent Hanne Decoutere de wereld van de dans en gaat ze zelf aan het dansen. Haar ontdekkingstocht is overigens nu al online te volgen.

Canvas wil nog meer inzetten op online content, zegt Olivier Goris: “We willen verschillende fictiereeksen eerst online aanbieden. Bovendien brengen we online steeds meer content die op zichzelf staat en die je los van het programma kan zien. Bij Canvas ligt het aantal digitale kijkers verhoudingsgewijs veel hoger in vergelijking met Eén. Daarom is het ook belangrijk dat Canvascontent tijdloze content is die online een langer leven krijgt”.

Of de Journaals van 18 uur en 20 uur na de zomer terugkeren, is nog niet zeker. Een evaluatie van de VRT NWS Updates, die tijdens de zomer de Journaals vervangen, volgt eind augustus.