De meest recente CIM-cijfers laten geen twijfel bestaan: het mobiel internetbezoek zit duidelijk in de lift. Van alle pagina`s die op alle CIM-sites werden geconsulteerd in februari 2016, werd 65% bekeken via pc of laptop, 13% via tablet en 21% via smartphone. In januari 2015 werd nog 73% van alle pagina`s gemeten in de CIM Internet studie bekeken via desktop of laptop. Het gebruik van tablet lag toen op 12% en smartphone op 15%. Vooral het smartphone-gebruik kende het afgelopen jaar een sterke stijging van 40%.
Een zelfde stijging zien we terugkomen wat het mobiele bereik van nieuwssites betreft. Waar in januari 2015 19% van de online nieuwsconsumenten hiervoor hun smartphone gebruikten, ligt dit aantal in februari 2016 al op 24%. Ook het tabletgebruik kent hier een lichte stijging van 14% naar 15%.
Caspar van Rhijn, Directeur Digitale Strategie Mediahuis: Vroeger had je twee nieuwsmomenten: de krant `s ochtends en het tv-journaal `s avonds. Vandaag zijn er naast de papieren krant ook de mobiele nieuwssites en apps waardoor consumenten op elk moment van de dag nieuwsimpulsen ontvangen. Binnen Mediahuis kiezen we dan ook voor allesomvattende nieuwsmerken die het nieuws op de meest relevante manier, op het meest relevante tijdstip en via de meest relevante drager tot bij de consumenten brengen.
De sites van De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg bereiken dagelijks in totaal gemiddeld 1.184.817 nieuwsconsumenten. Het gemiddeld mobiele dagbereik van deze titels samen is goed voor 306.604 unieke bezoekers via tablet en 368.452 via smartphone.
– Het Nieuwsblad: 498.829 via laptop/pc, 201.757 via tablet en 244.054 via smartphone
– De Standaard: 215.799 via laptop/pc, 66.207 via tablet en 60.724 via smartphone
– Gazet van Antwerpen: 128.103 via laptop/pc, 47.422 via tablet en 53.118 via smartphone
– Het Belang van Limburg: 97.608 via laptop/pc, 41.759 via tablet en 48.944 via smartphone
Vooral de mobiele sites van onze nieuwsmerken zijn heel belangrijk en zorgen voor extra bereik van onze titels, bovenop het bereik via pc of laptop. Het zijn heel vaak deze mobiele sites die een groot deel van hun bezoekers genereren via het doorklikken vanuit sociale netwerk feeds. Naast het extra bereik zijn de mobiele sites van onze nieuwsmerken ook zeer selectief op de jongere doelgroepen, aldus Caspar van Rhijn.