Medialaan schaft vanaf januari 2016 de 15% agentschapscommissie af

FacebookTwitterLinkedIn

Medialaan heeft de afgelopen dagen haar klanten geïnformeerd over haar initiatief om vanaf 1 januari 2016 tarieven te hanteren met aftrek van de 15% agentschapscommissie.

 

Medialaan wil zich op die manier klaarmaken voor de toekomst (“future proof”). De internationale mediagiganten hebben van bij hun start geweigerd te werken met de klassieke agentschapscommissie. Ook zou er bij de internationale rapportering van de Belgische reclame-investeringen een verkeerde perceptie zijn van de reële mediakost.

 

Hoewel bruto gepubliceerde tarieven nog maar weinig met het uiteindelijke factuurbedrag te maken hebben, vormen ze natuurlijk wel de basis voor de berekening van allerhande commissies en kortingen. Media- en reclameagentschappen ervaren de sprong van bruto- naar nettoprijzen als een gevoelige ingreep in het business model van de sector en de totale remuneratiestructuur tussen medium, (media-)agentschap en adverteerder.

 

GroupM reageert in een persbericht. Ook zij zijn voorstander van duidelijkheid en eenvoud. GroupM wijst op de praktische en organisatorische hindernissen die een snelle implementatie bemoeilijken en stelt daarom voor deze aanpassing pas door te voeren vanaf 1 januari 2017 en dan nog liefst voor meer dan één speler.