Mediahuis kent sterke omzetstijging, maar ziet nettowinst dalen

FacebookTwitterLinkedIn

Mediahuis heeft vorig jaar een omzet geboekt van 857,9 miljoen euro, 38,8 miljoen euro meer dan een jaar eerder. Het operationeel resultaat kwam uit op 65,9 miljoen euro, een stijging met 10,7 miljoen euro.

Het nettoresultaat daalde evenwel met 13,1 miljoen euro tot 15,0 miljoen euro. Dit is volgens de groep te wijten aan de impact van herstructureringen en een eenmalige kost voor de overname van het Ierse Independent News & Media.

Het totale aantal abonnementen nam volgens Mediahuis zowel in Nederland als in België verder toe “als een gevolg van een sterke digitale strategie, in combinatie met de toenemende betalingsbereidheid van de consument voor online journalistiek”. Afhankelijk van het nieuwsmerk schommelt het aandeel digitale abonnementen tussen 15 en 40%.

De markt van de huis-aan-huisbladen kende een verdere structurele daling die leidde tot de stopzetting van de Rondom-activiteiten in de Belgische markt. Ook in Nederland, meer bepaald binnen Mediahuis Limburg, werden de activiteiten bijgestuurd en werd de beslissing genomen om het huis-aan-huisblad VIA voortaan als wekelijkse bijlage in de krant De Limburger te integreren.

Gert Ysebaert, CEO Mediahuis Groep: “2019 was voor Mediahuis een belangrijk investeringsjaar. We investeerden in de digitale acceleratie van onze portfolio, wisten onze organisatie scherper te stellen en groeiden internationaal. In 2020 zullen deze investeringen een positief effect hebben met opnieuw een stijging van het nettoresultaat als gevolg.”

Het volledige persbericht en de financiële kerncijfers kan u hier terugvinden.