Mediaconcentratie in Vlaanderen: crossmedialiteit helpt Vlaamse mediaspelers doorheen de coronacrisis

FacebookTwitterLinkedIn

De VRM heeft zijn jaarlijkse rapport ‘Mediaconcentratie in Vlaanderen‘ gepubliceerd. Daaruit bleek dat de advertentiemarkt zich in het algemeen, vroeger dan verwacht, blijkt hersteld te hebben. De Vlaamse consument deed extra mediabestedingen, zoals bijvoorbeeld digitale abonnementen op kranten.

Mediaspelers die inzetten op verschillende mediaproducten en verschillende markten (advertentie- en lezersmarkt) hebben zo het hoofd kunnen bieden aan de coronacrisis“, legt de VRM uit.

De Vlaamse mediasector wordt nog steeds gekenmerkt door een hoge mate van samenwerking tussen verschillende spelers. Het voorbije jaar spitste deze samenwerking zich nog meer toe op het vlak van reclamewerving.

80% tot 100% van de markt, wat betreft klassieke mediaproducten, is nog steeds in handen van slechts vijf mediagroepen: VRT, DPG Media, Mediahuis, Roularta en Telenet (met dochteronderneming De Vijver Media).

Bij de radio concludeert de VRM dat digitaal luisteren steeds meer doorbreekt in Vlaanderen, waarbij 19% van het totale luistervolume afkomstig is van DAB+ en 41% digitaal is. Ook is voor het eerst in de radiogeschiedenis het marktaandeel van de VRT onder de 60% gezakt.

Bij de televisie bieden de dienstenverdelers steeds vaker verschillende video-apps aan in hun eigen portaal. Zo hebben hun eigen klanten vlotter toegang tot bijvoorbeeld Netflix, Amazon Prime, … De VRM vraagt jaarlijks bij verschillende marktspelers (dienstenverdelers, omroepen, platformen) informatie op over de evolutie van de inkomsten uit video-on-demand (VOD). Voor het eerst kan de VRM een duidelijke evolutie schetsen van verschillende tendensen in deze markten.

Wat kranten en online pers betreft hebben alle dagbladen meer kranten (digitaal + papier) verkocht in vergelijking met 2019. Een van de verklarende factoren is ongetwijfeld de coronacrisis. De gratis bladen, die enkel inkomsten halen uit reclame, hebben echter 60% van hun inkomsten verloren. Uit de meest recente Digimeter blijkt dat de gemiddelde mobiele schermtijd in 2020 steeg tot 3 uur en 5 minuten per dag, waarvan 73 minuten naar socialmediaplatformen gingen.

Het volledige rapport kan u raadplegen in onze Insights-rubriek.