Na een dip tijdens de coronajaren knoopten de marktonderzoeksbureaus in 2021 weer aan met groei. Zo blijkt uit een nieuwe editie van de Mood & Statistics Indicator Survey, een studie van vakvereniging CUBE.
CUBE, de vereniging van Belgische marktonderzoeksbureaus, heeft de resultaten van zijn Mood & Statistics Indicator Survey gepubliceerd. De studie bestond uit twee luiken. De eerste, de Statistics Indicator, ging over de grootte van de Belgische marktonderzoekssector en werd door 18 van de 24 CUBE-leden ingevuld. De Mood Indicator peilde dan weer naar hoe de bureaus naar de toekomst kijken. Achttien leden van CUBE vulden de online vragenlijst in. De field voor beide luiken liep in 2022.
Stijgend zakencijfer en aantal FTE’s
Voor 2021 noteert de sector van Belgische marktonderzoeksbureaus een totale omzet van 147 miljoen euro ofwel een stijging van 13,7% ten opzichte van 2020. Toen rapporteerden de deelnemende leden een totale omzet van 132 miljoen euro voor 2020, een daling van ruim 11% ten opzichte van 2019. Op het vlak van tewerkstelling noteert de sector volgens de studie een totaal van 584 voltijdse werknemers (FTE) in 2021, een stijging van 8,4%. In 2020 waren er slechts 508 FTE’s aan de slag.
“De sector van marktonderzoeksbureaus zit weer op het niveau van vòòr de covidpandemie”, aldus Tom De Ruyck, voorzitter van CUBE. “De bureaus hebben zich duidelijk hersteld, ondanks de huidige onzekere economische situatie. Meer nog, de bureaus anticiperen op groei en ze zijn op zoek naar mensen om die groei te realiseren.”
The war for talent is grootste uitdaging
Uit het tweede luik van de studie, de Mood Indicator, blijkt dat de marktonderzoeksbureaus de toekomst van de sector en hun bedrijf positief tegemoet zien, respectievelijk 55,6% en 83,3%. Verder is de war for talent de grootste uitdaging om groei te realiseren: 50% van de respondenten is zeer bezorgd over het vinden van het juiste talent, terwijl ruim 44% gematigd bezorgd is.
“Onze sector is niet altijd top of mind bij talenten en pas afgestudeerden”, vertelt Tom De Ruyck. “Daar liggen dus uitdagingen, net zoals het aantrekkelijker maken van het brede salarispakket, zowel voor junior als senior profielen.”
Om de sector beter te positioneren, plant CUBE tot slot een aantal initiatieven dit jaar: samenwerkingen met universiteiten, lezingen, een student & young talent programma en het promoten van de carrièremogelijkheden binnen de bureaus.