Knack slaat de handen in elkaar met ZIGO

FacebookTwitterLinkedIn

Het YouTube-kanaal ZIGO (Zwijgen Is Geen Optie), dat sociaal geëngageerde interviews brengt, zoekt actief geld voor de wereldverbeteraars over wie het video’s maakt. Ook een samenwerking met Knack staat op til.

ZIGO laat geëngageerde mensen aan het woord, bij voorkeur ondernemers die hun hooggestemde principes in daden omzetten. Lingerieontwerpster Murielle Scherre, klimaatexpert Serge de Gheldere, gevangenisdirecteur Hans Claus, Mobile School-bezieler Arnaud Raskin, vegan-activist Tobias Lenaerts of oorlogsreporter Rudi Vranckx: het is maar een greep uit zowat 50 interviews die al meer dan anderhalf miljoen keer werden bekeken. Indrukwekkend, zeker als je daar het multiplicatoreffect van Knack.be bijrekent. De selectie van ZIGO-interviews behoort tot de meest bekeken onderwerpen van de Knack-website.

De keuze van praatgasten die Tom Mahy en Anthony Bosschem opvoeren, waaiert breed uit, maar er is een rode draad. “Alles draait rond hoop”, zegt Bosschem. “We willen dat de kijker achterblijft met een positief gevoel. Onze praatgasten zijn pioniers die anderen inspireren. Weg met het defaitisme, we pakken de problemen aan. Onze nieuwe baseline vat het mooi samen: ZIGO maakt optimisme makkelijk”.

Geldschieters

220 mecenassen hielden het platform de voorbije twee jaar in de lucht. Maandelijkse donaties schommelden tussen de 10 en 50 euro, al zaten er ook eenmalige giften van duizenden euro’s tussen. Genoeg om behalve een YouTube-kanaal ook een website en een nieuwsbrief te onderhouden.

Toch hebben ze hun crowdfundingsmodel radicaal omgegooid. Eind vorig jaar richtte het duo een bvba op. Mahy en Bosschem, die commerciële opdrachten moesten aanvaarden om de eindjes aan elkaar te knopen, wilden zich voltijds op ZIGO toeleggen. Toch was dat niet de voornaamste ambitie. “We willen dat onze pioniers zelf beter worden van ons succes”, legt Bosschem uit. “Daarom gaan we onze inkomsten fiftyfifty verdelen met pioniers die een financieel steuntje kunnen gebruiken. Wie wat krijgt, daarover laten we de community meebeslissen. Ook de selectie van praatgasten zal anders verlopen. We hebben een white paper opgesteld, een hiërarchie van maatschappelijke problemen die als redactionele leidraad zal dienen. Dat is geen nattevingerwerk, we hebben daar rapporten van het IMF, de OESO en Eurostat voor geraadpleegd.”

Geldschieters werden gezocht en gevonden. Piet Colruyt van de bekende supermarktfamilie en eerder als social impact-investeerder te gast in de ZIGO-studio, kwam met 80.000 euro eigen middelen over de brug. Dankzij die injectie kan ZIGO 2.0 deze week van start gaan. Facebook-trailers, podcasts en tienminutenmontages moeten het bereik nog groter maken, net zoals de maandelijkse live interviewsessie in de Gentse Vooruit. Kijkers worden uitgenodigd om als mecenas in te tekenen op de nieuwsbrief, die achter een betaalmuur verdwijnt en de hoeksteen van de hele opzet wordt. “Hoe meer mecenassen, hoe meer geld we kunnen verdelen onder de pioniers”, zo vat Mahy het samen. “Volgend jaar hopen we een budget van 200.000 euro bijeen te harken, zodat we 100.000 euro kunnen uitdelen”

Sociaal ondernemen

Het concept is uniek in de wereld. “Op termijn willen we ermee naar het buitenland”, zegt Bosschem. “Nederland en de Scandinavische landen staan open voor sociaal geëngageerd ondernemerschap. In Vlaanderen klinkt dat nog altijd een beetje verdacht, alsof er een contradictie bestaat tussen streven naar rendement en ijveren voor een betere samenleving. Wie zich door idealisme laat drijven, komt haast vanzelf in het subsidiecircuit terecht. ZIGO gaat daartegenin.”

Bron: Knack.be.