“JCDecaux Mobility Tracker” indicator evalueert de terugkeer van het OOH-bereik en de stedelijke mobiliteit

FacebookTwitterLinkedIn

Als belangrijke speler in de steden, volgt JCDecaux met precisie de evolutie van het OOH-bereik en de mobiliteit sinds de exit uit de lockdown. Sinds 11 mei – toen de winkels hun deuren terug openden – werd een duurzaam herstel van de verplaatsingen geobserveerd in de Belgische steden en gemeenten, die zich vertaalt in een significante terugkeer van het bereik. Om de evoluties in detail en op wekelijkse basis te kunnen volgen, ontwikkelden de data teams de “JCDecaux Mobility Tracker”, een indicator voor de herneming van de mobiliteit, op basis van verschillende beschikbare gegevens dankzij verschillende partnerships.

Wim Jansen, CEO JCDecaux België, Luxemburg en Israël, geeft toelichting: “De dynamiek in de steden is terug, de inwoners hebben hun vrijheid om zich te verplaatsen herwonnen. Ook al verliep de exit uit de lockdown progressief, toch hebben de mensen zeer snel hun gewoonten hernomen en verplaatsen ze zich zoals voordien om te werken, om boodschappen te doen, om vrienden en familie te bezoeken of voor hun vrijetijdsbesteding. In de publieke ruimte zien we terug heel wat verkeer. De economie herneemt en de merken hebben er meer dan ooit nood aan terug te connecteren met hun publiek. Als medium van de vrijheid, nabijheid en vertrouwen, staat JCDecaux klaar om te helpen bij de herneming van de economische activiteit.”

Terugkeer van de mobiliteit

Sinds 11 mei toen de geleidelijke exit uit de lockdown startte, begon men zich terug meer te verplaatsen en steeg de mobiliteit week na week. Volgens de gegevens van AdSquare bereikten de verplaatsingen in België al een niveau dat bijna vergelijkbaar was met de referentieperiode voor de lockdown. Sinds begin juni ligt het niveau van de verplaatsingen zelfs op sommige dagen hoger dan voor de lockdown, met bijvoorbeeld een index 102 op vrijdag 5 juni.

Deze vaststellingen zijn toch wel consistent, zelfs al voor de heropening op 8 juni van de cafés en restaurants. In sommige grote steden ligt de index nog onder het gemiddelde van voor de lockdown, door het telewerken dat nog volop wordt toegepast. In Brussel bijvoorbeeld stond de index op 90, in Antwerpen op 92 in de periode van 25 mei tot 7 juni. In Brussel is het gebruik van de fiets als alternatief op openbaar vervoer sterk toegenomen. Villo!, het deelfietsensysteem van JCDecaux, registreert sinds eind mei het dubbel aantal verhuringen in vergelijking met de periode voor de lockdown.

Terugkeer van het publiek sinds de heropening van de winkels

De snelle terugkeer van het publiek buiten ging gepaard met de heropstart van de winkels sinds 11 mei. De publieke ruimte heeft haar status herwonnen als plaats waar het leven bruist en het gezellig is. De statistieken van de wifi sensoren in de shopping malls tonen hoe snel de heropstart verliep. De bezoekersindex tijdens de eerste week sinds de opening stond meteen op 62 in vergelijking met de referentieperiode voor de lockdown. Sindsdien bleven de bezoekersaantallen stijgen tot een index 92 in de eerste week van juni.

Als medium van vrijheid, herleving van het leven in de stad en van de economische relance, heeft JCDecaux ook vastgesteld hoe heel wat merken gehecht zijn aan out-of-homecommunicatie. Sedert 11 mei zijn heel wat sectoren terug aanwezig in het straatbeeld: telecom, retail, auto’s, FMCG, mode, beauty, financiële diensten enz. Dit is ook zo voor de vele lokale adverteerders die het weefsel van de lokale economische diversiteit vertegenwoordigen.