IPM, ProduPress en Pebble Media lanceren met DaviD een datasamenwerking

FacebookTwitterLinkedIn
david

Het digitale Belgische ecosysteem is in volle evolutie. De online reclamemarkt focust steeds meer op data en programmatic audience buying. Dit stimuleerde IPM, ProduPress en Pebble Media om een gezamenlijke marktplaats te ontwikkelen: DaviD.

DaviD is een acroniem dat staat voor “Digital Alliance on Valuable Inventory & Data” en is het antwoord op GAFA waarbij Belgische uitgevers en regies de krachten bundelen. Via een centrale DMP (Data Management Platform) verzamelen en verrijken ze data die nuttige informatie over doelgroepen oplevert.

De samenwerking zorgt ervoor dat er schaal gecreëerd wordt die nodig is om reclameruimte op specifieke doelgroepen aan te kopen. Deze doelgroepen kunnen aangekocht worden via programmatic buying. Dankzij de DMP kunnen campagnes gericht getoond worden aan elke unieke surfer uit de geselecteerde doelgroep en is er volledige controle over repetitie en capping.

Uniek is dat niet alleen de SSP, maar ook de DSP wordt aangeleverd door DaviD. “We kiezen bewust voor controle van onze systemen en willen niet afhankelijk zijn van één technologische partner”, aldus Koen Van Rhijn (CEO van Pebble Media) die samen met Henry Visart (IPM) en Michel Mabille (ProduPress) de drijvende krachten zijn van DaviD. “Dankzij deze controle kunnen we aan de agencies, trading desks en adverteerders betere diensten gaan verlenen. Bovendien kan dit snel en efficiënt met lokale support.”

Henry Visart vult aan: “De grote variëteit aan titels is een sterke troef binnen deze samenwerking. We capteren data op nieuws content, maar ook op sport, auto, immo, vrouwen, culinaire en audiovisuele content”.

“Laten we niet vergeten dat het een sterk nationaal aanbod is”, voegt Michel Mabille nog toe. “Elke digitale planner, buyer en strateeg zal met dit product een meerwaarde kunnen creëren in zijn communicatiestrategie. Al onze titels samen staan garant voor een maandbereik van meer dan 70% van de Belgische surfpopulatie.”

In tijden van fake news, robots en ongepaste content, draagt DaviD transparantie hoog in haar vaandel. “De datasegmenten worden heel transparant opgebouwd en gedeeld met onze klanten”, aldus Pieter Jadoul, Business Strategy Director bij Pebble Media en drijvende saleskracht achter DaviD.

Pebble Media, IPM en ProduPress verzekeren de gezamenlijke verkoop van DaviD. Via een remuneratiemodel wordt elke website en uitgever vergoed voor zijn bijdrage (in data en impressies). “Deze nieuwe Belgische marktplaats is een sterke opportuniteit voor ons digitale reclame ecosysteem, waarbij we verdere samenwerking met andere mediapartners ambiëren.”

In september wordt DaviD met al zijn details in een seminar aan de markt voorgesteld. Meer informatie op www.davidtrading.be.