Ook dit jaar presenteerden de werkveldpartners van hogeschool Howest een reeks complexe communicatievraagstukken aan de laatstejaarsstudenten Communicatiemanagement. Stuk voor stuk mooie bachelorproefprojecten waar de studenten een concreet communicatieproduct of -advies voor uitwerkten. De topics van deze bachelorproeven zijn divers en weerspiegelen de zaken die bij communicatieprofessionals top-of-mind zijn.
Het heeft de studenten (onderzoeks)bloed, (creatief) zweet en (probleemoplossende) tranen gekost. Maar de resultaten zijn er en Howest deelt dan ook graag enkele inzichten en trends in Communicatiemanagement.
Deze trends worden ook vlot verbonden aan de vijf kennisdomeinen die centraal staan in de onderzoeksstrategie van de opleiding Communicatiemanagement: social media communication, strategisch communiceren, digitalisering van het communicatiewerkveld, communication journeys & touchpoints en creative thinking & visualisation techniques. Dit herbevestigt de relevantie van deze kennisdomeinen, zowel voor het werkveld als voor de uitbouw van de kennis binnen de opleiding.
“Allochtonen moeten meer gezien worden in campagnes”
“In crisissituaties gebruik je Twitter als communicatiemiddel”
“Het reclamebureau blijft dan toch relevant”
Dit zijn alvast een aantal opmerkelijke bevindingen die de laatstejaarsstudenten in hun bachelorproeven formuleerden.