Seen from Space: TMC, tussen hipster en volkscultuur

FacebookTwitterLinkedIn

TF1 is niet alleen de eerste Franse commerciële tv-zender die iedereen kent. De groep omvat ook een tiental kleinere zenders. De helft ervan is beschikbaar in Franstalig België, zoals LCI, TV Breizh, Ushuaïa TV of Histoire TV, maar niet per se in het basisaanbod van de verschillende operatoren.

Deze zenders zijn niet gehorodateerd, maar sommige kunnen rekenen op de publicatie van per kwartier samengevoegde gegevens voor een beperkt aantal doelgroepen. Dat geldt al meerdere jaren voor TV Breizh en sinds januari ook voor TMC. De zender wordt niet gecommercialiseerd in België, maar de gegevens zeggen wel iets over de televisiekijkgewoonten in het zuidelijke landsgedeelte.

TMC (niet te verwarren met TCM, de filmzender van Time Warner), dat oorspronkelijk als Télé Monte-Carlo door het leven ging, is een kleine generalistische zender, met een bont programmarooster, met reeds elders uitgezonden Amerikaanse series, televisiefilms, gerecycleerde fictie en magazines van TF1. Paradoxaal genoeg herbergt TMC ook de hippe Yann Barthès, overgekomen van Canal+, met zijn magazine ‘Quotidien’ en de Burger Quizz van Alain Chabat, net zoals ‘Mystères de l’amour’ en ‘Colombo’. Dat levert geen spectaculair bereik op, maar het is evenmin te verwaarlozen.

TMC haalt tijdens de eerste zeven maanden van het jaar gemiddeld een bereikaandeel van 1,5% op de VVA en de vrouwen 18-54 (Total Day). In volume speelt de zender in dezelfde categorie als C8, 13ème Rue of ABXplore. Het zenderprofiel sluit aan bij het programmarooster: een beetje paradoxaal. Het bereik is jonger dan dat van televisie in het algemeen, met een duidelijke oververtegenwoordiging van de 35-54-jarigen, maar slechts 28% behoort tot de sociale groepen 1 tot 4. TMC behoort tot het basisaanbod van VOO, maar behoort net als 13ème Rue tot een betalend pakket bij Proximus. Het bereik van de twee zenders wordt dus niet meer onderschat en het is onmogelijk te weten met hoeveel, aangezien we niet weten welk percentage van de Proximus-abonnees intekenen voor overeenstemmende betalende boeketten.

TMC is alweer een extra bewijs van de interesse die de Franstalige Belgen nog steeds koesteren voor televisie uit Frankrijk. De som van al die ‘kleine’ Franse zenders (France 2-3-4-5, C8, TV Breizh, TMC, Arte) flirt met een bereikaandeel van 15% op de doelgroepen van 18-54 jaar.

Redactie: MM.