
Natuurlijk is het laatste woord nog niet gezegd over de aankondiging van Marc Zuckerberg dat Meta zijn externe factcheckers bedankt voor bewezen diensten. De wereldwijde ophef is een mooie aanleiding om terug te blikken op een analyse op basis van data uit het Digital News Report (DNR) van het Reuters Institute aan de Universiteit van Oxford.
In de editie van 2024 werd een vraag gesteld over de gepercipieerde betrouwbaarheid van de verschillende platforms (waaronder Google Search, dat geen sociaal netwerk is): “Nog steeds met betrekking tot vertrouwen, hoe gemakkelijk of moeilijk vindt u het om betrouwbare van onbetrouwbare informatie te onderscheiden op elk van de volgende platforms?”.
Onze grafiek geeft een gedetailleerd overzicht van de antwoorden en rangschikt de verschillende opties in volgorde van moeilijkheidsgraad: zeer moeilijk, tamelijk moeilijk, noch gemakkelijk noch moeilijk, tamelijk gemakkelijk of zeer gemakkelijk. Opmerkelijk genoeg is het platform dat het meest geschikt geacht wordt om waarheid van onwaarheid te onderscheiden geen sociaal platform, maar Google Search. Wellicht wekt de keuze die het platform geeft tussen verschillende links het vertrouwen van de respondenten.

Google wordt in dit opzicht gevolgd door WhatsApp, dat wellicht zijn voordeel doet met het community-gegeven dat het kenmerkt en de nabijheid die het creëert tussen leden. Het is wellicht gemakkelijker om mensen te geloven die je goed kent.
Aan de andere kant van het spectrum zijn X (voorheen Twitter) en TikTok de meest gewantrouwde media als het om waarachtigheid gaat. Ten tijde van het DNR-onderzoek (aan het begin van 2024) stond Facebook op de derde plaats wat betreft de moeilijkheid om de betrouwbaarheid van informatie te beoordelen, net voor Instagram.
Zonder factchecking zouden de Meta-kanalen logischerwijze minder vertrouwen moeten inspireren. Rest de vraag of dat zal afnemen tot het niveau van X en TikTok. Zal dit gepaard gaan met een daling van het aantal Facebook- en Instagram-gebruikers? De tijd zal het leren, maar tot dusver toonden diverse onderzoeken aan dat een gebrek aan vertrouwen niet per se leidt tot afhaken. Kijk maar naar de ontwikkeling van TikTok, dat gestaag groeit ondanks het scepticisme van de gebruikers over de betrouwbaarheid.
Bron: MM.