“Wat doe je sinds de start van de lockdown meer of minder dan tevoren?”. Aldus de vraag die werd gesteld tijdens de eerste golf van een onderzoek dat AQRate van 9 tot 14 april voerde bij een representatieve steekproef voor de Belgische bevolking van 18 en ouder.
Voor de media en voor een reeks andere activiteiten brengt het antwoord op deze vraag in kaart wat de lockdown heeft bestendigd en wat er is veranderd. Over de media die in de enquête worden onderzocht, zei een op de vier respondenten zijn mediaconsumptie te hebben verhoogd. Deze proportie is vrijwel identiek bij de Nederlandstaligen (26%) en de Franstaligen (27%). Het gewijzigde gedrag verschilt daarentegen enigszins naargelang de taal.
Bij de Nederlandstalige respondenten zouden hun gebruiksgewoonten verschoven zijn naar meer sociale netwerken (bovenop instant messaging: de vraag ging niet over WhatsApp en Messenger), radio en lezen, met een mindere toename van video / tv. Bij de Franstaligen zou de groei vooral televisie, VOD en de sociale media betreffen. De evolutie van deze laatste is vrijwel identiek aan beide zijden van de taalgrens. Dat toont dat onze behoefte aan contact zeer vergelijkbaar is, wat er ook beweerd mag worden. Parallelle evoluties inzake het lezen van boeken, een trend die aan Franstalige zijde bevestigd wordt door de portal Librel die gewag maakt van een explosieve stijging van het aantal gedownloade e-books sinds de start van de lockdown.
Kortom, de mogelijke extra beschikbare tijd lijkt de Belgen te stimuleren om virtueel verder te kijken dan hun vier muren: bij hun vrienden en kennissen die ze weliswaar niet meer fysiek kunnen bezoeken of met een denkbeeldig uitstapje naar de verbeeldingswereld van iemand anders.