“Hoe informeert u zich over nieuwe merken of producten?”. Het is een van de vragen die al meerdere jaren gesteld wordt in de Global Web Index-enquête (GWI), ook voor België. De GWI is een online onderzoek bij de internetbevolking van 16-64 jaar.
De geconsolideerde resultaten voor de vier kwartalen van 2020 (waarvan drie in het teken van corona) leren ons dat vorig jaar geen radicale omwenteling was. De top 3 van bronnen voor 2020 was in alle opzichten identiek aan die van het voorgaande jaar: zoekmachines, gevolgd door aanbevelingen van vrienden of familie, en voor tv-spots. Verderop verschuift de classificatie van bronnen en doen pers- en radioreclame het minder goed dan in de vorige editie. Hoe dan ook daalt de penetratie van veel bronnen van merkkennis die in het onderzoek worden genoemd in vergelijking met de vorige editie. En over het algemeen is de daling groter voor de ‘offline’ kanalen. Slechts één kennisbron gaat vooruit: productvergelijkingssites.
De dalende penetratie van de verschillende kanalen is duidelijk als we het globaal bekijken: het gemiddeld aantal gebruikte bronnen is gedaald van praktisch 6 (5,9) in 2019 naar bijna 5 (5,1) in 2020, op een vergelijkbare vragenlijst. Uit de vergelijking van de antwoorden op dezelfde vraag in de algemene resultaten van de GWI (42 onderzochte landen) blijkt een Belgisch bijzonder kenmerk. Anno 2020 maken we meer dan het gemiddelde gebruik van zoekmachines en aanbevelingen van dierbaren en sluiten we qua tv-reclame nagenoeg aan bij de rest van de wereld.
Maar voor de rest worden de bronnen van kennis die we gebruiken voor merken en producten minder gebruikt dan door de rest van de wereld. De trend is niet nieuw ten opzichte van 2019, maar is nog versterkt in 2020. Ook bevestigd: Belgen zijn meer dan de anderen zowel off- als online. Maar ook dat wisten we al.