Seen from Space: Influencers – België is anders

FacebookTwitterLinkedIn

België is niet het land van overvloed voor influencers en content creators. Dat blijkt uit de Eurobarometer-enquête die in oktober vorig jaar werd uitgevoerd bij 1.027 Belgische respondenten (het onderzoek bevroeg zo’n 26.000 respondenten online). 

Met iets minder dan 29% volgers zijn de Belgen het minst geïnteresseerd in influencers in Europa. Oordeel zelf: het Europese gemiddelde (27 landen in de huidige Europese Unie) bedraagt 37%. Met slechts 26% zit Vlaanderen zelfs onder het Belgische cijfer. De landen met de meeste followers zijn Finland en Ierland met 49%, gevolgd door Roemenië met 47%.

SeenFromSpace

Datzelfde percentage is ook het aandeel dat de enquête toebedeelt aan de bevolking van het Brussels Gewest, maar dit cijfer heeft betrekking op een deelsteekproef van 112 respondenten, wat erg klein en dus niet erg betrouwbaar is.

Geaggregeerd met de antwoorden van de Walen, bedraagt het aandeel volgers uit het zuiden van België 32%, wat een van de laagste waarden blijft in de rangschikking van de verschillende landen.
Afhankelijk van de leeftijd van de respondenten variëren de verhoudingen enorm, met duidelijk een sterke selectiviteit op de jongeren onder 25 jaar en studenten, die ongetwijfeld vaak dezelfde zijn.

Als we kijken naar het gebruik van sociale media door Belgische volgers, dan is Instagram de eerste keuze, gevolgd door Facebook en YouTube. Als we dit gebruik vergelijken met dat van de bevolking in haar geheel, blijkt dat TikTok, Snapchat, Telegram en Instagram verhoudingsgewijs veel meer gebruikt worden door ‘followers’. Niet verwonderlijk, gezien de leeftijdsprofielen van deze toepassingen.

Gevraagd naar hun favoriete content, onderscheiden de Belgische respondenten zich van de rest van Europa. Daar verkiezen ze in volgorde van afnemend belang (maar met zeer vergelijkbare scores): commentaar op actuele gebeurtenissen, recensies, tutorials en het dagelijks leven van influencers.

De Belgen geven in dezelfde rangorde de voorkeur aan het dagelijks leven van influencers, tutorials en de onduidelijke categorie ‘motivational content’ (waarvan de definitie niet werd teruggevonden in de gepubliceerde documenten).

Commentaar bij de actualiteit staat slechts op de vierde plaats bij de Belgische Eurobarometer respondenten. Commerciële inhoud daarentegen staat onderaan de voorkeurslijst, zowel in België als elders.

Als we mogen verwijzen naar de schitterende presentatie van Orlando Wood op de UBA Media Date, lijkt de ‘Salesmanship’ modus niet echt te passen bij influencer media en op dat punt zitten de Belgen op dezelfde lijn als de rest van hun Europese buren.

Redactie: MM.