Seen from Space: Google in België

FacebookTwitterLinkedIn

De naam van Google duikt met de regelmaat van de klok op in de krantenkoppen.

Een van de laatste episodes gaat over de dominante positie op het gebied van online reclame in de Verenigde Staten.
Er was ook de boete met negen nullen die de Europese Commissie oplegde en die nu in hoger beroep is bevestigd.

Sowieso is Google het archetype van wat de Digital Services Act aanduidt als “Very Large Online Platforms”, waar de wet van de grote getallen van toepassing is.
Aan grote getallen geen gebrek.

Zo bedeelt Statscounter de zoekmachine van Google in ons land een gigantisch aandeel van meer dan 90% van de sector toe.
In dat verband lijkt het aandeel van Chrome in het browsersegment bijna bescheiden: 64%, toch meer dan drie keer het aandeel van de tweede grootste browser (Safari) en bijna 13 keer dat van de derde grootste (Edge).

De markt is sterker versnipperd als het over besturingssystemen gaat (OS): daar is Android een meer bescheiden (maar weliswaar onbetwiste) leider, met “slechts” 41%.

De rangschikking van mobiele applicaties rept met geen woord over dit soort cijfers, maar vertoont een beeld waarin YouTube, Google Maps en Gmail ook prominent aanwezig zijn.
Alleen Meta, het moederbedrijf van Facebook, zorgt hier voor een beetje diversiteit.

Tot slot plaatsen de gegevens van Similarweb drie Google-sites in de top 10 van meest bezochte sites in ons land.
Van “Google dependance” gesproken.
Uiteindelijk is het alleen op het gebied van sociale media dat het door Brin en Page opgerichte bedrijf nooit is doorgebroken.
Maar voor de rest zou het perfect plausibel zijn dat de Alphabet-holding die de hele groep overkoepelt, zijn naam zou danken aan zijn alomtegenwoordigheid: digitaal van A tot (bijna) Z!

Geconfronteerd met deze gigantische schaal herinneren bepaalde spelers in de Verenigde Staten aan historische precedenten waarbij het Amerikaanse rechtssysteem de opsplitsing van grote conglomeraten als Standard Oil en AT&T, afdwong om de concurrentie te beschermen.

Dichter bij huis beveelt Jacques Attali in zijn ‘Histoires des médias’ (Flammarion, 2023, p.412) aan om Google “ten minste in vieren te splitsen, door de zoekmachine, Android, het advertentienetwerk en de andere activiteiten van elkaar te scheiden”.

Het zou de tellers in de digitale wereld misschien niet op nul zetten, maar wel zorgen voor wat meer diversiteit in dit sterk geconcentreerde universum.

Redactie: MM.