Zelfs Facebook doet het: eind juni bracht het social media platform een eigen printmagazine op de markt om hun trouwe klanten te inspireren. Facebook is niet alleen, vele merken zetten in op hun eigen consumentenmagazine. Denk maar aan Money Expert van Deutsche Bank, Leef van CM en Beauty & You van ICI Paris XL. Print blijft dus een belangrijk onderdeel van de mediamix en dat wordt ook bevestigd door de resultaten van de Custometer.
De Custometer?
De Custometer werd acht jaar geleden in het leven geroepen door Custo, de vakvereniging van content marketing agentschappen. Het is een onderzoekstool om de tevredenheid van lezers over magazines te meten, maar ook om extra inzichten te ontdekken. Het marktonderzoeksbureau InSites Consulting staat als onafhankelijke partner in voor zowel de uitvoering van de onderzoeken als de rapportering ervan. Onderzoekers konden reeds aan de slag met data van 75.000 respondenten die 46 consumentenmagazines evalueerden. Vincent Konings, research manager bij Insites Consulting legt uit: “Met de 46 reeds uitgevoerde onderzoeken hebben we een mooie benchmark opgebouwd voor merken die de kwaliteit van hun magazine willen meten.”
Resultaten
De resultaten die uit de Custometer voortvloeien, zijn uiterst dankbaar voor adverteerders. Zij kunnen hiermee hun magazine evalueren en optimaliseren. Uit de reeds uitgevoerde onderzoeken blijkt dat 9 op de 10 lezers de info in de magazines interessant of nuttig vindt. Mede dankzij de hoge kwaliteit van de magazines en de variatie, krijgen de magazines een waarderingsscore van 7,8 op 10. Dit maakt dat lezers ook de tijd nemen om het magazine te lezen. Gemiddeld bladert een consument 29 minuten door een magazine.
“Een half uur interactie tussen een merk en een consument, dat is heel wat in tijden waarin vluchtige online berichtgeving zegeviert,” aldus Konings.
Ook Bert Hertogs, Editorial Manager van het magazine Money Expert van Deutsche Bank, is opgetogen: “Dankzij de Custometer weten wij dat 88% van onze lezers tevreden tot zeer tevreden is over het magazine en dat de leestijd gemiddeld 34 minuten is. Daarnaast weten we dat 93% van onze lezers die ook magazines van andere banken leest, vindt dat Money Expert even goede of betere informatie geeft en van even goede of betere kwaliteit is dan magazines van andere banken. 90% van hen vindt dat ons magazine een even mooie of mooiere lay-out heeft dan de magazines van andere banken. Onze lezers geven ons cliëntenmagazine een cijfer van 7,7 op 10 voor ‘de inhoudelijke kwaliteit en diepte van de artikels’. De cijfers tonen dat we goed bezig zijn, maar het laat ons ook toe om gericht verbeteringen aan te brengen.”
De studie meet ook welke acties voortvloeien uit het lezen van magazines. Hieruit blijkt dat magazines conversaties triggeren. Ongeveer de helft van de lezers praat namelijk over het magazine of het merk met vrienden of familie, 73% gaat na het lezen van het magazine op zoek naar meer informatie, 63% geeft specifiek aan dat ze de website van het merk bezoeken en 68% van de lezers wil na het lezen overgaan tot een aankoop.
Wat in de toekomst?
In een volgende fase zal de Custometer ook online magazines evalueren. Dit belooft opnieuw boeiende inzichten op te leveren. Uit de Agency Survey van acc, de vakvereniging van de communicatiesector, bleek dat adverteerders in 2017 opvallend meer budget hebben geïnvesteerd in content marketing bureaus dan in 2016. Een trend die eveneens te zien is bij de investeringen in digitale marketing bureaus. De vraag is dus niet zozeer print of digitaal, maar eerder hoeveel print, hoeveel digitaal en waar en wanneer.
“Magazines blijven hun rol vervullen, ook in deze digitale wereld. Wanneer print geschrapt wordt ten gunste van digitaal, zien we een terugval in de leestijd van 25 minuten naar 7 minuten. Digitaal is het medium bij uitstek om te personaliseren en interactie te genereren, waar print dan weer meer over verbinden gaat en een groter bereik heeft. Het slim inzetten van beide luiken is de beste strategie,” aldus Pieter Vereertbrugghen, voorzitter van Custo.
Ook Hertogs benadrukt het belang van een goede online en offline aanwezigheid: “Hoewel we met onze content sterk aanwezig zijn op digitaal vlak en onze cliënten die content ook consulteren via onze verschillende digitale kanalen, verkiezen 71% van onze lezers een papieren versie van ons magazine Money Expert. Dat is een cijfer dat niet verwaarloosbaar is. Tegelijk maken we wekelijks een vaste afspraak met onze lezers op onze blog ‘Nieuws & Advies’ waar we korter op de bal kunnen spelen. We zijn van mening dat print en digitaal elkaar kunnen versterken. Het is onze rol om onze cliënt continu te informeren over de relevantie van beide kanalen en hen op de hoogte te houden van relevant nieuws.”