IAB UK en UK Online Measurement Company (UKOM) hebben enkele definitieve getallen gepubliceerd over de tijd dat mensen online spenderen. De gemiddelde Brit gebruikt 2u51 per dag het internet zowel thuis als op het werk.
1u16 (45%) van de totale internettijd wordt gespendeerd op PC`s/Laptops, 1u09 (40%) op smartphones en 26 minuten op tablets (15%).
Er was veel verwarring tussen diverse bronnen als het ging over het meten van de internettijd op verschillende media, zegt Tim Elkington Chief Strategy Officer IAB UK. Dus we wilden alle misvattingen verwijderen en adverteerders duidelijk maken hoeveel tijd mensen echt op het internet zitten. Het komt overeen met ongeveer 1 op elke 6 wakkere minuten.
De data zijn afkomstig van een combinatie van parameters die het gedrag van 73.000 mensen (panel) hebben geregistreerd en enkele duizenden sites en apps die werden getagd (site analytics).
De resultaten hebben puur de active attention gemeten. Dit betekent de tijd dat mensen actief op het internet iets aan het doen waren. Elkington verduidelijkt: als ik aan het surfen ben op mijn PC en ik open dan een Word document, dan wordt de internettijd gestopt ook al staat de webpagina open. Eenzelfde benadering is toegepast op mobile wanneer de internet activiteit is onderbroken door telefoongesprekken of sms`en.
Social media is de favoriete online activiteit
Wat ook opvalt binnen de studie is dat social media entertainment voorbijsteekt als favoriete online activiteit. Ongeveer een vijfde van de 2u51 wordt gebruikt voor social media activiteiten.
Over dezelfde periode is de tijd gespendeerd aan het kijken van content op YouTube of het luisteren naar muziek gehalveerd van 22,1% naar 12,4%. Gaming is verdubbelt naar 6%.
Tijdsaandeel verschilt drastisch per device
Social media is goed voor meer dan het dubbele van het aandeel van mobiele / tablet internettijd (21,4%) dan de desktop internet tijd (9,8%). Games (8,6% versus 2,3%), Instant Messaging (6,7% versus 0,8%) en News (4,8% versus 2,2%) nemen ook een veel groter deel van de mobile internettijd dan desktop tijd.
Daarentegen, entertainment is goed voor meer dan het dubbele van het aandeel van de desktop internettijd (18,5%) dan op mobile / tablet (8,3%); voor e-mail, het is meer dan zes keer het aandeel (5,0% versus 0,8%).
Voor het bereiken van consumenten, kunnen adverteerders het zich niet veroorloven om te denken dat internettijd een homogeen geheel is. General Manager van UKOM Scott Fleming: Mobiele internettijd is meer gericht op social networking en games terwijl desktop meer in de richting gaat van e-mail en entertainment (film en multimedia).
De meest effectieve digitale advertentiestrategieën erkennen en houden rekening hoe het gedrag en de mindset van elk apparaat sterk verschillen.