Een aanzienlijk deel van de 300 grootste bedrijven ter wereld slaagt er niet in om zijn marketingcampagnes over verschillende kanalen consistent in te richten. Vooral tussen regio’s bestaan er grote verschillen in de manier waarop bedrijven zich presenteren1. Dat blijkt uit de Marketing Engagement Index Tracker (MET) van communicatiebureau Lewis, waarbij de (digitale) marketingmix van merken en bedrijven wordt onderworpen aan tien onderzoeksvraagstukken op het gebied van onder andere beveiliging, personalisatie, sociale media, reactietijd en gebruikerservaring.
De Marketing Engagement Index Tracker wordt aangevoerd door Microsoft, met Bank of America en Intel respectievelijk op de tweede en derde plek. Maar liefst vijf organisaties uit de top 10 komen uit de financiële sector. Slechts drie merken komen van buiten de VS.
Ondanks de vraag naar een helder en uniform engagement over de grenzen van de verschillende kanalen heen, blijven merken nog steeds werken in silo’s. Hierdoor verschillen de ervaringen van klanten met merken en bedrijven sterk per regio en over de verschillende kanalen. Zo maken veel bedrijven bijvoorbeeld geen gebruik van mechanismen voor de optimalisatie van tag management en de personalisatie van paid content. Daarnaast worden sociale media nog te veel ingezet voor eenzijdige communicatie. De hackbaarheid van websites ligt bovendien ook veel hoger dan verwacht: bijna 20 procent van alle bedrijven in de Verenigde Staten gebruikt nog http in plaats van https.
“Een consistente interactie met klanten is vandaag de grootste uitdaging voor marketeers”, zegt Giles Peddy, SVP EMEA bij Lewis. “Wij zijn ervan overtuigd dat bedrijven hun marketingactiviteiten beter moeten integreren en de resultaten moeten meten als een collectief in plaats van als een verzameling van losse acties. Quantified Engagement, een nieuwe trend in marketing, kijkt naar de marketingmix als één geheel. Met de Lewis MET willen we marketeers inzicht geven in het volledige marketing engagementspectrum en laten we ook zien waar de verbeterpunten zitten van specifieke marketingdisciplines. Wij willen hiermee oplossingen aanreiken om hun merk beter te laten opvallen en klanten te bereiken op het juiste moment in de customer journey.”
Belangrijkste conclusies
- 17% van de onderzochte Amerikaanse merken werkt nog steeds met http, ondanks de veiligheidsrisico’s en de impact op search.
- Bijna alle merken falen in het gebruik van schema-mark-up (het toepassen van gestructureerde metadata), wat een negatieve invloed heeft op zoekresultaten. Dat terwijl 93% van alle online activiteiten start met een zoekopdracht.
- Tag management wordt niet consequent ingezet. Er ligt zo voldoende optimalisatiepotentieel bij organisatie.
- Het best presterende merk in APAC zou niet eens in de top 50 van Amerika staan en haalt maar net de top 50 van EMEA.
- De reactietijd van merken richting klanten is ondermaats, wat niet bijdraagt aan positieve ervaringen.
- Merken gebruiken sociale media meer als een eenzijdig communicatiemiddel dan als een kanaal om de relatie met de doelgroep te versterken.
Meer informatie over de Global Marketing Engagement Index Tracker vindt u op Teamlewis.com.
________________________________________
1 De onderzochte bedrijven komen uit de top 300 van de Forbes Global 2000, de lijst van ’s werelds grootste beursgenoteerde bedrijven. Van deze 300 bedrijven komen er 108 uit Amerika, 98 uit EMEA en 95 uit de APAC-regio.