H/commerce (Havas Village): onderzoek naar het consumptiegedrag van de Belgen tijdens de lockdown

FacebookTwitterLinkedIn

H/commerce, de praktijk van reclame- en media-agentschap Havas Village die gewijd is aan retail, ondervroeg 500 Belgen over hoe hun consumptiegedrag veranderd is tijdens de lockdown en wat ze verwachten van hun merken. Een unieke kans om te begrijpen hoe de Belgen hun lockdown ervaren, welke nieuwe relaties ze ontwikkelen met de voedings- en gespecialiseerde handel, welke nieuwe retailvormen er ontstaan en wat ze verwachten van de exit.

Buurtwinkels en eigen merken

De resultaten tonen aan dat de Belgen zich tijdens de lockdown vooral focussen op de essentie. 60% doet minder aankopen en 80% doet alleen nog maar nuttige aankopen. Nog opvallend: de opkomst van buurtwinkels en de nieuwe dynamiek van eigen merken. 36% van de ondervraagden koopt vooral huismerken. Ook de e-commerce kent een sterke groei, vooral onder jongeren. Meer dan 55% van de 18-34-jarigen koopt meer online dan vroeger.

Een derde van de Belgen beweert niets te missen tijdens de lockdown. Slechts 30% mist op restaurant gaan en 12% mist kleding kopen. De consumenten valideren massaal de inspanningen van retailers om aan hun consumptieverwachtingen te voldoen. Meer dan 80% is ook tevreden over hun communicatie.

Besmettingsvrees

Is het dan allemaal positief nieuws? Niet echt. Uit de studie blijkt ook de angst van de Belgen om besmet te geraken op retaillocaties. Ook al weten ze dat winkels aanzienlijke inspanningen leveren – 83% erkent de correcte toepassing van de veiligheidsregels – toch blijft de angst erg groot. 57% zegt bang te zijn om te moeten aanschuiven en 63% van de Belgen voelt zich niet veilig in de winkel uit vrees voor besmetting.

Veel hangt natuurlijk af van hun werksituatie. De lockdown wordt heel anders ervaren naargelang de Belgen thuiswerken of tijdelijk werkloos zijn. 43% van de tijdelijk werklozen vindt dat hun consumptie radicaal anders is dan normaal (zij vertegenwoordigen 30,5% van de ondervraagden, tegenover 29% die naar het werk gaan en 40,5% die thuiswerken). Ze maken zich ook meer dan de andere bevolkingsgroepen zorgen, onder meer over de veiligheid in de winkels.

Familie eerst

En wat na de crisis? De Belgen zijn pragmatisch en verre van idealistisch. Ze vrezen een verslechtering van hun situatie, verwachten bescheidenere uitgaven (58%) en hun belangrijkste aspiratie is sociaal en familiaal, met een consumptie die lokaler gericht zal zijn.

Wordt alles anders?

De realiteit hangt natuurlijk af van de duur van de lockdown, de voorwaarden voor de exit en het herstel van het economisch aanbod. Maar we kunnen nu al anticiperen dat deze ongezien plotse, hevige en diepgaande crisis het (consumptie)gedrag van de burgers voor lange tijd zal veranderen. 57% van de Belgen mist uitstapjes naar de winkels en 42% betreurt dat ze niet meer met hun vertrouwde handelaars kunnen praten.

Christian de la Villehuchet, Global Chief Integration Officer van de Havas-groep en de initiatiefnemer van h/commerce: “In een wereld waarin supermarkten geautomatiseerd worden, er steeds minder kassiersters zijn en leveringen door drones gebeuren, is deze terugkeer naar het fysieke een positief signaal voor de winkels. Niet alleen tijdens de lockdown, maar vooral nadien. Het plezier om naar de winkel te gaan heeft duidelijk nog altijd zin voor de Belgen.”

De volledige studie kan u hier raadplegen.