Belgian Video Streaming Monitor: Is een door reclame gefinancierd model de nieuwe manier om te groeien?

FacebookTwitterLinkedIn

Na de GroupM and Friends on Tour van vorig jaar, presenteert het Data & Insights team van GroupM Belgium een nieuw concept.

Het is tijd om de stekker eruit te trekken. Geen franjes, maar terug naar de essentie met een reeks van ons eigen onderzoek, over verschillende spraakmakende thema’s. We hopen de juiste snaar te raken en uw professionele hart te beroeren. Let’s go UNPLUGGED!

Belgian Video Streaming Monitor

De vierde editie van GroupM’s Belgische Video Streaming Monitor vond plaats in april 2022, twee jaar na de eerste editie. In totaal werden 1.400 mensen, tussen 18 en 59 jaar, ondervraagd die representatief zijn voor de Belgische bevolking. Uit deze laatste golf blijkt dat de SVOD-markt in België bloeit en een historisch hoogtepunt bereikt. 65,5% van de Belgen verklaart een abonnement te hebben in het huishouden, tegenover slechts 53,5% in maart 2020. Deze stijging lijkt zich vooral voor te doen bij de Franstalige bevolking. Bovendien zijn voor het eerst meer mensen geabonneerd op meerdere platforms (52%) dan op slechts één.

Volgens recente berichten zijn de algemene resultaten van Netflix gedaald na een piek van Covid-19, wat de aandelenmarkt heeft gealarmeerd. Ook al moeten dit soort ‘slechtnieuwsresultaten’ altijd met een korreltje zout worden genomen, is er geen aanwijzing dat het tempo van Netflix in België aan het afnemen is. Onze laatste resultaten tonen aan dat Netflix nog nooit zo sterk is geweest in België. Ze hebben eindelijk die magische grens van 50% penetratie (abonnementen in het huishouden) overschreden. Met 23% abonnementen verstevigt Disney+ zijn volgerspositie, een trend die ook op internationaal niveau wordt opgemerkt. Ook Amazon boekt duidelijke vooruitgang in deze golf. Streamz daarentegen lijkt te stagneren met 14% van de Vlamingen als abonnee.

Als we kijken naar de motivaties om voor een platform te kiezen, lijkt de prijs de nummer 1 onderscheidingsfactor te zijn met 86% van de abonnees die aangeven dat dit een keuzecriterium is. Daarnaast is een uitgebreid aanbod volgens 72% van cruciaal belang. Lokale inhoud daarentegen, die van groot belang is voor het succes van lineaire TV, wordt slechts door 1 op de 3 abonnees genoemd. Is dit de reden voor het aanhoudende succes van internationale platforms en de huidige stagnatie van Streamz?

Qua kijkersaantallen springt YouTube eruit als het meest bekeken platform met 59% kijkers in de afgelopen 2 weken. Netflix (45%) onderscheidt zich van andere SVOD-platformen en vindt zichzelf boven alle BVOD-spelers. In beide regio’s is het publieke BVOD-aanbod groter dan de private concurrenten. 1 op 3 Nederlandstaligen verklaarde de voorbije 2 weken VRT NU te hebben bekeken, deels gestimuleerd door de toegenomen mogelijkheden van het platform.

Wat de toekomst betreft, vertoont SVOD een netto groeipotentieel van 2,4%-punten in de loop van de tijd, waarbij de 70% wordt benaderd. 7,5% van de bevolking verklaart zich in de toekomst mogelijk te abonneren op een betalend platform. 5,1% geeft aan mogelijk hun huidige abonnement te willen stopzetten. Van de platforms bevindt Netflix zich in de beste positie om de strijd te winnen, aangezien hun abonnees het meest loyaal zijn (91%) en hun aantrekkingsindex (27%) het hoogst is. Streamz, Disney+ en Amazon zijn elkaars concurrenten in de strijd om de aantrekkingskracht van niet-abonnees. Merk echter op dat 85% van toekomstige ontwikkelingen onbeslist zijn, wat betekent dat alles nog mogelijk is.

De wereld van videostreaming is voortdurend in beweging. Disney+ en Netflix hebben onlangs aangekondigd dat ze van plan zijn een goedkopere abonnementsformule met reclameblokken te lanceren. Deze strategie zou het marktpotentieel kunnen verhogen met in totaal 6,4%-punten, waardoor het van 68% naar 74% zou gaan. Enerzijds kan het extra mensen bereiken (+4,3%), die tot dusver terughoudend waren om een abonnement te nemen. Bovendien zou het een valabel alternatief bieden voor mensen die momenteel aangeven dat zij hun abonnement(en) willen opzeggen (+2,1%). En tot slot zou ongeveer 1 op de 3 huidige abonnees overwegen over te stappen van een SVOD- naar een AVOD-abonnement.

De dynamiek in de streamingmarkt maakt het moeilijk te voorspellen wat de toekomst zal brengen. Zullen we Netflix het de komende maanden moeilijk zien krijgen en zullen Disney+ en/of Amazon hiervan profiteren? Zal Streamz zijn tweede adem terug vinden? Hoe zal de AVOD-strategie de streamingmarkt concreet beïnvloeden? Ontdek het in de volgende editie van GroupM’s Streaming Video Monitor.