Eerste analyse WK voetbal: kijkersprofiel en impact op het marktaandeel

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
rmb

Sinds 14 juni zijn alle ogen van de wereld gericht op het WK voetbal. In het zuiden van het land zendt de RTBF alle wedstrijden live uit via La Une of La Deux, én het videoplatform Auvio.

Na 5 competitiedagen en 14 gespeelde matchen bevestigt de eerste balans dat het WK een uiterst verenigende gebeurtenis is voor het medium televisie. Maar ook videostreaming genereert een zeer hoog bereik:

  • 784.040 kijkers en/of bezoekers gemiddeld per match (gecumuleerd bereik tv + Auvio)
  • 2.727.580 kijkers na de 14 eerste wedstrijden, i.e. een algemene tv-dekking van 62% (bereik 10 min) in het zuiden van het land
  • een bereikpiek voor de match België vs Panama met: 1) een totaal van 1.805.400 Franstalige kijkers (gecumuleerd bereid tv + Auvio) en 2) een marktaandeel tv-zuid van 90% bij de 15-54-jarigen en een score die culmineert tot 92% bij de mannen 18-54 jaar

Kijkersprofiel

Zelfs indien voor het medium tv het kijkerspubliek uitgesproken mannelijk blijft, volgen de vrouwen het evenement toch op de voet. Ze vertegenwoordigen 40% van het WK-publiek. Tijdens de voetbalwedstrijden uitgezonden op tv (alle kampioenschappen) dragen ze in het algemeen niet meer dan 33% bij tot het bereik. Het WK heeft dus een bijzondere aantrekkingskracht op het vrouwelijk geslacht.

We merken op dat het aantal vrouwelijke kijkers nog toeneemt bij de wedstrijden van de Rode Duivels: op 18/6 bedroeg het aandeel ‘vrouwen voor het tv-scherm’ 50%.

Het enthousiasme voor het WK verandert ook de tv-kijkgewoonten van de jongere generaties. Daar waar kijkers tot 35 jaar in het algemeen (alle zenders en programma’s samen) 18% van het tv-publiek in het Zuiden vertegenwoordigen, stijgt hun aandeel tot 40% tijdens de WK-wedstrijden.

We weten al lang dat het medium internet bijdraagt tot een geoptimaliseerde dekking, dankzij het bijzondere profiel van de surfers, die in het algemeen jonger zijn dan de tv-consumenten.
Tijdens dit WK is de gelijktijdige uitzending van de wedstrijden op de tv-zenders en in live videostreaming eveneens een winnende combinatie.

Het publiek dat de wedstrijden volgt op Auvio is perfect complementair aan het tv-kijkend publiek. Op het videoplatform is het kijkerspubliek mannelijker en jonger:

  • 60% mannen op La Une/La Deux vs 87% op Auvio
  • 40% -35-jarigen op La Une/La Deux vs 60% op Auvio

Impact op het marktaandeel

De RTBF zet de grote middelen in om alle wedstrijden en aspecten van het WK te coveren. De omroep wordt daarvoor ruimschoots beloond door de forse stijging van zijn marktaandelen. Met een Total TV-Share van 44% bij de 15-54-jarigen (total day) voor de vijf eerste competitiedagen, nam het gewicht van de twee openbare tv-zenders toe met:

  • +130% vs juni 2017
  • +78% vs de twee eerste weken van 2018

De RTBF doet het nog beter dan tijdens de twee laatste belangrijke voetbalevenementen. Het marktaandeel ligt een stuk hoger:

  • +30% vs de vijf eerste dagen van het WK 2014 (15-54 jaar)
  • +21% versus de vijf eerste dagen van Euro 2016 (15-54 jaar)

Van alle zenders die samen het Belgische commerciële aanbod vormen, blijkt de RTL-groep de grootste dupe te zijn van het feit dat de kijkers opteren voor het WK: de drie zenders laten samen een daling van 35% noteren ten opzichte van de twee eerste weken van juni 2018.

Transfer, met onder meer TF1, verliest in diezelfde periode 32% commercieel marktaandeel.

AB Groupe daarentegen behoudt, dankzij zijn specifieke en alternatieve programmering, een uitstekend niveau: 11% voor zijn twee zenders AB3 en ABXPLORE.